Wśród miłośników internetowych gier dominują <i>nałogowcy</i>, którzy do tego typu rozrywki zasiadają codziennie. Nie przeszkadzają im prezentowane w grach przekazy reklamowe, za to raczej wolą nie udzielać się w społeczności, związanej z rozgrywką.
Jak często grasz w gry internetowe? | |||
wszyscy | kobiety | mężczyźni | |
Codziennie | 43,03% | 41,16% | 44,24% |
Kilka razy w tygodniu | 28,78% | 25,00% | 31,25% |
Kilka razy w miesiącu | 17,13% | 19,44% | 15,63% |
Raz w miesiącu lub rzadziej | 11,06% | 14,39% | 8,88% |
Gracze online najczęściej deklarują, że gra zajmuje im kilka godzin w tygodniu, lub nawet mieszczą się łącznie w 60 minutach. Za maniaka uchodzić może co ósmy badany - kilkadziesiąt godzin w tygodniu to wyjątkowo solidny łyk elektronicznej rozgrywki. Wyraźnie widać też, że panom dwukrotnie bardziej niż paniom zdarza się zasiadać do zabawy na dwie, trzy godziny dziennie.
Ile czasu tygodniowo poświęcasz na gry internetowe? | |||
wszyscy | kobiety | mężczyźni | |
Kilkadziesiąt godzin | 12,15% | 11,36% | 12,66% |
Kilkanaście godzin | 17,23% | 10,10% | 21,88% |
Kilka godzin | 36,85% | 33,08% | 39,31% |
Godzinę lub mniej | 33,76% | 45,45% | 26,15% |
Jak wynika z badania, najpopularniejszym urządzeniem do gier online jest laptop. Prawie dwie trzecie ankietowanych bawi się właśnie na przenośnym komputerze. Co ciekawe, wyjątkowo niewiele wskazań zdobyły w tym względzie urządzenia mobilne. W tym kontekście - jak się okazuje - płeć nie odgrywa większego znaczenia.
Na jakim urządzeniu grasz w gry internetowe? | |
Komputer stacjonarny | 48,90% |
Laptop | 62,15% |
Tablet | 7,47% |
Smartfon | 14,24% |
Konsola | 5,78% |
Zdecydowanie najpopularniejszym typem rozrywki online okazują się być - w ogólnym ujęciu gry strategiczne. Tuż za nimi plasują się tytuły logiczne, trzecie miejsce na podium zajęły gry zręcznościowe. Jednak jeśli przyjrzeć się na wskazania przez pryzmat płci ankietowanych, okaże się że rozbieżności są zasadnicze. Mężczyźni dwukrotnie chętniej od kobiet wybierają gry strategiczne, nie gustując z kolei w tytułach logicznych, w których przewaga pań jest ponad dwuipółkrotna. Miażdżącą większość - co w sumie zrozumiałe - panowie stanowią wśród miłośników gier bitewnych, kobiety rekompensują to sobie zamiłowaniem do rozgrywek karcianych. Punktem wspólnym, jeśli chodzi o pierwszą trójkę ulubionych, są natomiast gry zręcznościowe. Choć i tutaj różnica - na korzyść pań - jest znacząca.
W jakie gry internetowe grasz? | |||
wszyscy | kobiety | mężczyźni | |
Przygodowe | 21,31% | 25,76% | 18,42% |
Zręcznościowe | 29,38% | 36,87% | 24,51% |
Strategiczne | 40,14% | 25,76% | 49,51% |
Fabularne | 12,05% | 10,86% | 12,83% |
Bitewne (wojenne) | 23,90% | 7,07% | 34,87% |
Sportowe | 10,36% | 5,81% | 13,32% |
Manager sportowy | 5,88% | 3,54% | 7,40% |
Ekonomiczne | 15,74% | 10,86% | 18,91% |
Logiczne | 36,65% | 57,83% | 22,86% |
Edukacyjne | 7,07% | 12,63% | 3,45% |
Symulacyjne | 18,03% | 17,42% | 18,42% |
Karciane | 23,51% | 30,30% | 19,08% |
Inne | 17,73% | 19,19% | 16,78% |
Gracze deklarują, że najchętniej wybierają natywne strony internetowe ulubionych gier, albo dedykowane im programy i aplikacje. Najmniej chętnie wybierane są serwisy z grami, dostępne w ogólnotematycznych portalach horyzontalnych.
Na jakich platformach grasz w gry internetowe? | |
W portalach ogólnotematycznych (np. Onet, WP) | 12,25% |
W specjalistycznych serwisach z grami (np. Gry.pl, Wyspagier.pl) | 30,68% |
W portalach społecznościowych (np. Facebook, NK) | 27,09% |
Na stronie www danej gry | 38,75% |
Poprzez dedykowany program | 32,07% |
Czym wytłumaczyć tak wyraźną przewagę stron własnych www i słaby wynik portali horyzontalnych? - Przewaga wynika ze sposobu promocji gry. Gracz szukając produkcji, w którą grają na przykład jego koledzy, wpisuje jej nazwę w wyszukiwarkę. W efekcie trafia na najlepiej wypozycjonowaną stronę gry lub kierujące do niej reklamy Google'a - tłumaczy Marcin Kosman, redaktor naczelny serwisu Polygamia.pl. - Słabsza pozycja portali horyzontalnych wynika z charakterystyki użytkownika i faktu, że działy z grami online przytłaczają liczbą oferowanych gier i osobie nieobeznanej z tematem trudno coś wybrać - wyjaśnia.
Zdecydowana większość grających (68,5 procent) wybiera takie tytuły, w których rywalizuje, lub też współpracuje z innymi uczestnikami. Dominują wśród nich gry masowe MMO - 65 procent miłośników trybu multiplayer wskazało właśnie na ten typ gry. Najmniej popularne, wskazane przez nieco ponad 28 procent badanych - były gry drużynowe. Być może dlatego, że wymagają zebrania się przed komputerami większej grupy graczy w jednym czasie. Choć przygniatająca większość ankietowanych deklaruje, że rozrywce oddaje się w wolnym czasie, w domu.
W jakich miejscach grasz w gry internetowe? | |
W domu | 95,82% |
U rodziny lub znajomych | 11,35% |
W pracy | 17,83% |
W szkole lub na uczelni | 7,07% |
W kafejce internetowej | 2,69% |
Poza domem na urządzeniu mobilnym | 14,44% |
W pracy - jak się okazuje - przynajmniej, jeśli chodzi o deklaracje przerwę na grę robi sobie tylko co piąty-szósty badany.
Okazuje się też, że gracze online nie należą do tych osób, które szczególnie mocno przywiązują się do społeczności, skupionych wokół gier, którym w danej chwili poświęcają czas. Zaledwie co piąty deklaruje, że udziela się w rozgrywce bardziej, niż wymaga tego sam fakt grania. Mężczyźni angażują się co prawda wyraźnie chętniej, niż kobiety, jednak i wśród nich odsetek nie jest zbyt wysoki.
Aktywni uczestnicy w społecznościach graczy | |
wszyscy | 22,31% |
kobiety | 19,95% |
mężczyźni | 25,66% |
mobile | 29,12% |
- W społecznościach graczy najchętniej udzielają się osoby najlepiej znające temat - gdy jest się nowym w grze, pojawia się pewna bariera wstydu - wyjaśnia Marcin Kosman. - Badanie nie wskazuje, które gry są najpopularniejsze - a może być tak, że ankietowani wskazywali te, które nie wymagają kooperacji i interakcji z innymi graczami, co pozwala na samodzielną zabawę.
Na drugiej stronie czytaj, dlaczego Polacy grają w gry.
Interesującym wnioskiem może być też to, że urządzenia mobilne zdają się statystycznie bardziej angażować w grową społeczność, niż inne. Gracze, wykorzystujący smartfony i tablety aktywność w społeczności deklarują wyraźnie powyżej średniej z całego badania.
Jeśli już - bez względu na wykorzystywane urządzenie - decydujemy się na kontakt z innymi uczestnikami rozgrywki, najczęściej jest to rozmowa przez komunikator w samej grze (7 procent wskazań), lub udzielanie się na dedykowanym jej forum (63 procent). Co ciekawe - i chyba jest to znakiem czasów - częściej zdarza się nam kolegę z gry spotkać na żywo (27 procent), niż napisać do niego maila (25 procent).
Internetowi gracze bywają też nieco niekonsekwentni w deklaracjach. Na pytanie o to, dlaczego w ogóle decydują się na gry online, najczęściej odpowiadają, że zależy im przede wszystkim na zabawie i relaksie. Często również dla zabicia nudy. Tylko niecałe 18 procent tłumaczy chęć gry czynnikiem rywalizacji.
Dlaczego grasz w gry internetowe? | |
Dla zabawy | 63,75% |
Z nudów | 38,65% |
eby się zrelaksować | 54,18% |
eby wygrywać z innymi | 17,83% |
eby należeć do społeczności | 6,67% |
Inne | 9,06% |
Jeśli już jednak te same osoby zapytać wprost, czy zależy im na wynikach i - za ich sprawą - pozycjach w rankingach graczy, okaże się że ponad 40 procent raczej tak, lub zdecydowanie zwraca na nie uwagę. Przy czym do dreszczyku emocji przy przeskakiwaniu rywali w zestawieniach przyznaje się tylko co trzecia kobieta. Zmysł rywalizacji - jak pokazują wyniki badania - zdecydowanie mocniej rozwinięty jest wśród mężczyzn. Przeważają pod tym względem aż o trzynaście punktów procentowych.
W tym ujęciu także wyraźnie od średniej różnią się gracze mobilni. Ponad połowa z nich - bez względu na płeć - chce być możliwie najlepsza w rankingu swojej gry. Wśród graczy smartfonowo-tabletowych jest również najmniej niezdecydowanych, którzy nie potrafili jednoznacznie odpowiedzieć na tak postawione pytanie.
Czy zależy ci na wysokich pozycjach w rankingach graczy? | ||||
wszyscy | kobiety | mężczyźni | mobile | |
Zdecydowanie tak | 11,75% | 8,59% | 13,82% | 18,13% |
Raczej tak | 29,18% | 24,24% | 32,40% | 34,07% |
Raczej nie | 34,86% | 39,65% | 31,74% | 31,32% |
Zdecydowanie nie | 16,14% | 19,19% | 14,14% | 9,89% |
Trudno powiedzieć | 8,07% | 8,33% | 7,89% | 6,59% |
A o tym, że zbytnie zaangażowanie w grę może mieć przykre konsekwencje, nie trzeba nikogo przekonywać. Uzależnienie od gier komputerowych należy już nawet do tych przypadłości, które leczy się przy pomocy specjalistycznych terapii odwykowych. Zdarzają się nawet - chętnie nagłaśniane przez media na całym świecie - przypadki śmiertelne, wśród miłośników gier, którzy nie znając umiaru narażają na szwank zdrowie.
Negatywnych skutków zbytniego wciągnięcia przez internetową rozrywkę doświadczyło też ponad 25 procent ankietowanych przez Interaktywnie.com. Interesujący jest w tym fakt, że wyraźnie większy jest ten odsetek wśród graczy, którzy do zabawy wykorzystują urządzenia mobilne - smartfony i tablety. W tej grupie ponad jedna trzecia graczy spotkała się, lub sama wywołała przykre konsekwencje sposobu, w jaki spędza wolny czas.
Gracze, którzy deklarują negatywny wpływ gier na życie | |
wszyscy | 25,20% |
kobiety | 19,95% |
mężczyźni | 28,62% |
smartfony/tablety | 35,71% |
- Gry przyciągają do siebie, często po zakończeniu rozgrywki nie potrafią wyjść z głowy. Im bardziej jesteśmy zaangażowani, tym trudniej pogodzić nam się z emocjami i porażkami. Frustracja, niezależnie od powodu, może przekładać się na nasze życie prywatne - przestrzega Marcin Kosman. - Fakt, iż to gracze na smartfonach i tabletach częściej odczuwają negatywny wpływ, może wynikać z tego, że gramy na nich często poza domem - również wtedy, gdy powinniśmy cieszyć się towarzystwem drugiej osoby.
Najczęściej zbyt pochłoniętym fabułą graczom zdarza się zapomnieć o położeniu się spać. Nieznacznie mniej wskazań to przypadki kłótni, do których prowadzi poświęcanie zbyt wiele czasu na grę, kosztem innych obowiązków. Czterech na dziesięciu graczy było też w stanie zrezygnować z posiłku, byle tylko nie zostawiać gry niedokończonej. Co dziesiąty... nie poszedł w konsekwencji do pracy. I co ciekawe - służbowe obowiązki ze względu na grę częściej odpuszczają sobie kobiety (14 procent), a nie mężczyźni (8 procent)! Jednak i w tej grupie gracze mobilni odcinają się wyraźnie od średniej. I to znowu na niekorzyść. Do faktu nie pójścia do pracy, ze względu na wsiąknięcie w grę przyznaje się aż 22 procent użytkowników smartfonów i tabletów, którzy doświadczyli negatywnych skutków grania.
Czy przez gry internetowe zdarza ci się... | |
Zarwać noc | 62,06% |
Nie zjeść posiłku | 41,11% |
Nie pójść do pracy | 9,88% |
Nie dotrzymać terminu w pracy | 22,92% |
Nie pójść do szkoły lub na uczelnię | 14,23% |
Nie zdać sprawdzianu lub egzaminu | 16,60% |
Zapomnieć o ważnych terminach | 28,46% |
Opuścić spotkanie towarzyskie | 28,46% |
Pokłócić się z kimś | 52,57% |
Na szczęście okazuje się też, że mimo wszystko miłośnicy gier internetowych - bez względu na urządzenie, przy pomocy którego oddają się rozrywce - nie należą do osób, które poza komputerem nie widzą innego świata. Ponad 63 procent badanych przyznało, że oprócz online zdarza im się również grać w gry inne. Co prawda dominuje wśród nich (68 procent) granie w gry komputerowe offline, ale znaczący odsetek wskazań (odpowiednio 46 i 45 procent) zyskały rozrywki zdecydowanie bardziej tradycyjne i wymagające prospołecznych postaw - gry planszowe i karty.
Nie gram, bo nie mam czasu
Wydawałoby się, że skoro w gry online gra co trzeci badany internauta, to całkiem dużo. Jest jednak duża grupa osób, które w sieci nie robią tego, choć co do zasady od gier nie stronią - to 18% wszystkich respondentów. Dlaczego nie wybierają gier internetowych? Przede wszystkim dlatego, że tego typu rozrywka zabiera zbyt dużo czasu - taki powód wskazuje 60% z nich. A co czwarty badany z tej grupy jako przyczynę podaje nieznajomość ciekawych gier online.
Na ostatniej stronie czytaj, ile Polacy wydają na gry.
Ci, którzy online nie grają, wybierają przede wszystkim gry offline na komputerze (49%), smartfonie (25%), rzadziej na konsoli (18%) lub tablecie (11%). Mimo ekspansji gier elektronicznych, ciągle bardzo dużą popularnością cieszą się gry tradycyjne: planszowe (45% badanych, którzy nie grają online), karciane (38,5%) i towarzyskie (21%).
Co drugi badany internauta przyznaje, że nie gra w nic, ani gry elektroniczne, ani tradycyjne. Powody są dwa: większość tych respondentów woli inne rozrywki, a blisko połowa z nich nie ma czasu na granie. Inne przyczyny: nieznajomość ciekawych gier, ich koszt, niechęć do rywalizacji - były wymieniane zaledwie przez kilka procent badanych.
Kup pan miecz
Oferta darmowych gier internetowych jest bardzo szeroka. Są też oczywiście takie, które funkcjonują w modelu płatnym lub freemium, gdzie sam dostęp jest bezpłatny, ale płaci się za dodatkowe opcje, które zwiększają możliwości gracza. Jednak większość badanych graczy płacić nie chce. 59% ankietowanych grających w gry internetowe przyznaje, że nigdy nie wydaje na nie pieniędzy, a 17% mówi, że zdarzyło im się to tylko raz. Tylko 24% badanych graczy wydaje pieniądze na ten rodzaj rozrywki.
Za gry internetowe płacą przede wszystkim mężczyźni, przyznaje się do tego 29% grających online. Wyłącznie te darmowe wybiera połowa graczy płci męskiej, podczas gdy w przypadku kobiet to aż 72%.
Czy wydajesz pieniądze na gry internetowe? | ||
Kobiety | mężczyźni | |
Tak | 16,16% | 28,62% |
Nie | 71,97% | 50,33% |
Zdarzyło mi się raz | 11,87% | 21,05% |
Co ciekawe, pod względem wieku rozkład płacących i niepłacących graczy kształtuje się podobnie. Jedyna grupa wiekowa, która wyłamuje się ze schematu, to osoby w wieku 45-60 lat, spośród których za gry online nigdy nie zapłaciło 69% badanych. Natomiast najstarsi badani internauci, powyżej 61. roku życia, wydają pieniądze online podobnie jak ich młodsi koledzy.
Skłonność do wydawania na gry online nie jest też zdeterminowana grubością portfela. Wprawdzie jest najwyższa wśród graczy, których dochód w gospodarstwie domowym przekracza 3000 złotych na osobę - do płacenia za gry internetowe przyznaje się 31% z nich. Gotówkę na gry przeznacza także całkiem sporo internautów najmniej zamożnych - 22% osób z grupy o dochodach mniejszych niż 1000 złotych na osobę. Najmniej skłonni do płacenia są gracze o średnim statusie materialnym. Wśród tych, których dochód wynosi od 1000 do 1500 złotych na osobę, na gry online gotówkę wydaje 13% badanych.
Co ciekawe, studenci i uczniowie, którzy są grupą najintensywniejszych graczy (do grania online przyznaje się blisko połowa), w zdecydowanej większości grają wyłącznie za darmo. Pieniądze na tę rozrywkę wydaje tylko 18% badanych użytkowników z tej grupy.
Na co w wirtualnych grach możemy wydawać prawdziwą gotówkę? Najczęstsze wydatki to nie opłaty za samą możliwość grania, ale koszt różnego rodzaju dodatków, takich jak dodatkowe życie, ułatwienia w grze, wygląd lub wyposażenie postaci. Na takie cele pieniądze wydaje 17% badanych graczy. Dostęp do niektórych gier w sieci jest płatny, ale na to pieniądze wydaje tylko co dziesiąty ankietowany. Zdarza się też, że sami uczestnicy gier odsprzedają sobie wypracowane przez siebie, wartościowe konta w grach. Tego rodzaju transakcje są jednak rzadkie, zaledwie 3% graczy deklaruje, że za realną gotówkę odkupuje konta od innych uczestników.
Konta innych użytkowników, które mają dużą wartość, odkupują głównie hard userzy, którzy na graniu online spędzają tygodniowo kilkadziesiąt godzin. Oni też najczęściej płacą za dostęp do gier. Natomiast wyposażenie postaci i inne dodatki są równie często kupowane przez okazjonalnych graczy, którzy na tę formę rozrywki przeznaczają zaledwie kilka godzin w tygodniu.
Kwoty wydawane na gry internetowe nie są jednak wygórowane. Największa grupa, jedna trzecia tych, którzy płacą, miesięcznie wydaje od 10 do 50 złotych. Jeszcze mniejsze wydatki - do 10 złotych miesięcznie - ponosi 24% spośród nich.
Co ciekawe, choć do płacenia za gry przyznają się w znacznej większości mężczyźni, to wśród nich najwięcej jest takich, którzy na gry online przeznaczają mniejsze kwoty. Kobiety gotówkę na gry wydają rzadziej, ale jeśli już, to są bardziej znaczące sumy. Do 50 złotych miesięcznie wydaje 49% płacących pań, a panów - 63%.
Ile miesięcznie wydajesz na gry? (odsetek użytkowników, którzy wydają pieniądze na gry on-line) | ||
Kobiety | mężczyźni | |
do 10 zł | 23,44% | 24,14% |
11 - 50 zł | 25,00% | 38,51% |
51-100 zł | 14,06% | 19,54% |
więcej niż 100 zł | 37,50% | 17,81% |
Im młodszy użytkownik, tym mniejsze kwoty jest skłonny przeznaczyć na gry online. Wśród tych najmłodszych, którzy grają dużo i często, ponad trzy czwarte wydaje mało, czyli do 50 zł.
Za gry internetowe płacą najczęściej użytkownicy gier strategicznych lub bitewnych. Najrzadziej natomiast użytkownicy gier edukacyjnych i sportowych.
W co grają użytkownicy, którzy wydają pieniądze na gry on-line? | |
Strategiczne | 57,14% |
Bitewne (wojenne) | 39,50% |
Przygodowe | 26,89% |
Logiczne | 26,89% |
Ekonomiczne | 26,05% |
Zręcznościowe | 25,21% |
Fabularne | 24,37% |
Symulacyjne | 22,27% |
Karciane | 21,43% |
Sportowe | 14,71% |
Manager sportowy | 12,61% |
Edukacyjne | 10,08% |
Reklamy? Nie przeszkadzają
Reklam w grach internetowych jest mnóstwo, ale większość badanych internautów, którzy grają, w ogóle ich nie dostrzega. Na pytanie o to, czy w grach, które znają, są zamieszczane reklamy produktów lub usług, pozytywnie odpowiedziało zaledwie 38% badanych. 41% mówi, że w ich grach takich reklam nie ma, a 21% nie umie odpowiedzieć na to pytanie.
Reklamy nieznacznie częściej dostrzegają kobiety, gracze najmłodsi (39% tych, którzy mają 24 lata lub mniej) oraz osoby w średnim wieku (41% graczy w wieku 45-60 lat oraz 40% badanych w przedziale 35-44 lata). Co ciekawe, częściej zauważają je gracze okazjonalni niż ci, którzy spędzają w nich dużo czasu.
Jeśli wierzyć deklaracjom badanych internautów, najwięcej treści reklamowych jest grach sportowych i managerach sportowych - zauważa je ponad połowa graczy. Dostrzega je także blisko połowa tych, którzy grają w gry edukacyjne, logiczne, i zręcznościowe. W tym przypadku chodzi zapewne nie o product placement, ale o reklamy, które są przez kilkanaście sekund emitowane w oknie gry przed jej rozpoczęciem, w taki sposób, że użytkownik nie może ich zamknąć lub przewinąć. Przekazów komercyjnych nie dostrzega połowa użytkowników gier bitewnych i ponad jedna trzecia tych, którzy w sieci grają w fabuły, strategie, symulacje.
Czy w grach, w które grasz, są zamieszczane reklamy produktów lub marek? (odsetek respondentów, którzy grają w poszczególne rodzaje gier on-line) | |||
- | Tak | Nie | Nie wiem |
Manager sportowy | 59,32% | 18,64% | 22,03% |
Sportowe | 50,96% | 25,00% | 24,04% |
Edukacyjne | 49,30% | 28,17% | 22,54% |
Logiczne | 47,55% | 27,45% | 25,00% |
Zręcznościowe | 45,08% | 1,86% | 23,05% |
Przygodowe | 44,86% | 32,71% | 22,43% |
Karciane | 44,07% | 30,51% | 25,42% |
Ekonomiczne | 43,67% | 33,54% | 22,78% |
Symulacyjne | 43,09% | 35,36% | 21,55% |
Fabularne | 40,50% | 41,32% | 18,18% |
Strategiczne | 39,70% | 39,70% | 20,60% |
Bitewne (wojenne) | 32,92% | 50,00% | 17,08% |
Najczęściej przekazy reklamowe dostrzegają użytkownicy, którzy grają w portalach tematycznych z grami oraz w mediach społecznościowych, na przykład Facebooku lub NK. Rzadziej są one zauważane w sekcjach z grami należącymi do portali ogólnotematycznych oraz w grach, które mają swoje dedykowane strony. A najrzadziej widzą je ci, którzy grają przez dedykowany program.
Stosunek do reklam nigdy nie jest entuzjastyczny, niezależnie od tego, z jakim medium mamy do czynienia. Użytkownicy na ogół woleliby ich nie oglądać, to rzecz oczywista. W przypadku gier internetowych jest podobnie, choć tu odsetek osób, które reklamy w grach denerwują, nie jest przytłaczający - tak odpowiada niewiele ponad połowa badanych graczy, którzy zauważają reklamy. Sporo, bo 37% z nich mówi, że przekazy komercyjne w grach są im obojętne, a niewielka grupka - 6% - przyznaje nawet, że je lubi.
Według deklaracji użytkowników, którzy zauważają reklamy w grach online, przekazy promocyjne są w stanie zainteresować zaledwie co czwartego z nich. Większość - 58% - utrzymuje, że nigdy nie zainteresowali się reklamą, a co siódmy nie umie tego ocenić. Takie wyniki nie dziwią, ludzie generalnie są skłonni twierdzić - a wielu naprawdę w to wierzy - że reklamy ich nie interesują i nie wpływają na ich decyzje zakupowe. Faktycznego wpływu reklam na odbiorców nie da się jednak wiarygodnie zbadać ankietą opartą o ich deklaracje.
Wirtualne konta, realne dochody
Na grach online można również zarabiać. Użytkownicy MMO odsprzedają swoje konta, a także przedmioty lub inne dodatki, których zdobycie wymaga czasu i zaangażowania - wiele takich ofert można znaleźć choćby na Allegro. W ten sposób na grach w sieci zdarzyło się zarobić co dziesiątemu badanemu.
- To całkiem sporo, choć znów trudno powiedzieć coś więcej, bo nie wiadomo, jakie gry ankietowani mieli na myśli - czy zwyczajne gry MMO bądź free-to-play, czy internetowego pokera - komentuje redaktor naczelny Polygamia.pl. - Szukanie możliwości zarabiania na swoim hobby to dobry sygnał. Pozwala na to część gier, a dopóki jest popyt, podaży trudno się dziwić - komentuje.
Dla sporej grupy użytkowników granie w internecie to więcej niż zabawa. Blisko jedna trzecia spośród tych, którzy czerpią przychody z gier online, robi to regularnie, minimum raz w miesiącu. 23% deklaruje, że dotąd zarobiło w ten sposób więcej niż 5 tys. złotych, a kolejne 11% - od tysiąca do 5 tys. zł.
Jednak dla zdecydowanej większości takie zarabianie ma charakter incydentalny. 29% mówi, że tylko raz zdarzyło im się odsprzedać jakąś wartość wypracowaną w grze, 24% ma tego rodzaju przychód raz w roku lub rzadziej, a tylko 15% - kilka razy do roku. Większość zarobiła też dotąd niewielkie sumy: 40% - 100 złotych lub mniej, 17% - od 100 do 500 złotych, 9% - od 500 do 1000 zł.
Znacznie częściej na grach zarabiają mężczyźni (13% ankietowanych graczy) niż kobiety (5%). To przeważnie użytkownicy do 24. roku życia (12%). Często sami również wydają pieniądze na gry internetowe - deklaruje to aż 65% z nich.
Gracze, którzy na swojej pasji zarabiają pieniądze, grają najczęściej w managery sportowe (37%), gry fabularne (23%), ekonomiczne (23%) i sportowe (21%). Najrzadziej sięgają po gry logiczne (8%), zręcznościowe (11%) i karciane (13%).
Pobierz ebook "Ranking agencji marketingowych 2024 i ebook o e-marketingu oraz agencjach reklamowych"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»