2009-07-30 14:33:00

Tajniki eyetrackingu

Zobacz komentowany artykuł

 1 / 1 
Paulina Makuch
1. Paulina Makuch 15.09.2009 / 14:30
Heatmapa pokazująca skupienie uwagi dla czasu 5 sekund

Hmmm to chyba jednak nie tak. 5 sekund to najwyższy czas fiksacji w jednym obszarze, zaznaczonym na najbardziej intensywny czerwony kolor. A czas prezentacji strony z pewnością był dłuższy. Czy nie tak?
Agata Pasikowska
2. Agata Pasikowska 07.01.2010 / 17:36
Tak, czas prezentacji strony wynosił conajmniej 30 sekund, jednak nie ma to najmniejszego znaczenia dla tej statystyki, gdyż dla 5 sekund wygląda identycznie.
Paulina Makuch
3. Paulina Makuch 07.01.2010 / 17:48
No na pewno heat mapa dla 5 sekund nie wygląda tak samo jak dla 30, ale to osobna kwestia.

Chyba nie zrozumiałaś o co chodziło.
Stwierdzenie
Heatmapa pokazująca skupienie uwagi dla czasu 5 sekund
jest nieprawdziwe, ponieważ heat mapa pokazuje skupienie uwagi w czasie 30 sekund.
A 5 sekund to czas (uśredniony ze wszystkich badanych), w którym najdłużej patrzono w jeden punkt i ten punkt jest oznaczony na heat mapie najbardziej intensywnym odcieniem czerwonego. 5 sekund odnosi się do legendy kolorów na eat mapie a nie czau ekspozycji bodźca.
Agata Pasikowska
4. Agata Pasikowska 07.01.2010 / 17:55
Nie wyraziłam się jasno. Oczywiście, że heatmapa dla 5 sekund nie wygląda identycznie jak dla 30 sekund - w przypadku heatmapy ilości fiksacji i realtywnej długości obserwacji. Jednak gdy za absolutną długość obserwacji dla statystyki przyjmiemy 5 sekund nie ma znaczenia czy czas ekspozycji bodźcia to 5 sekund czy 30 sekund, bo i tak 5 sekund jest maksymalnym czasem uwzględnianym w statystykach.

Faktycznie, zdanie - Heatmapa pokazująca skupienie uwagi dla czasu 5 sekund - może być rozumiane dwojako.
Dzięki za uważność i możliwość rozwiania wątpliwości :)
Paulina Makuch
5. Paulina Makuch 07.01.2010 / 18:25
Dokładnie :) Czas ekspozycji może być inny niż czas uwzględniany w statystykach.

Mniemam jednak, że pokazana w artykule heat mapa nie uwzględnia statystyk z 5 pierwszych sekund ekspozycji tylko dłuższego czasu. Wydaje mi się, że uzyskanie takiej heat mapy dla 5 sekund jest niemożliwe (zgodnie z legendą 5 sekund to czas najdłuższej fiksacji w jednym miejscu: w takim razie powinien być tylko jeden mocno czerwony punkt i żadnych innych kolorów. Dla wielu osób wyniki są uśredniane, czyli wtedy 5 sekund w jednym miejscu jest niemożliwe).

Jeśli się mylę, będę bardzo wdzięczna za oświecenie mnie - może moja logika zawodzi :)

PS. Chodziło mi tylko o to, aby mocniej zwracać uwagę na opisy heat mapy, bo mogą być źle zrozumiane przez odbiorców. Ha, musimy pewnie kiedyś pociągnąć dyskusję na jakimś spotkaniu branżowym :)
Agata Pasikowska
6. Agata Pasikowska 07.01.2010 / 19:55
Zgodze się, co do dbałości o trafność podpisów pod heatmapami i trudności zwerbalizowania, co one pokazują :)
Już tłumacze, czas ekspozycji bodźca dla tej statystyki (czyli czy 5 sekund czy 30 sekund) nie ma znaczenia, gdyż i tak bierzemy 5 sekund jako wartość maksymalną/absolutną i jej w żaden sposób "nie przeskoczymy", zatem wartości większe niż 5 sekund nie wywierają żadnego wpływu :)

Zgodnie z legendą 5 sekund jest wartością maksymalną - krwisty czerwony, a wszystkie inne kolory są wartościami poniżej 5 sekund.

Pozdrawiam i do zobaczenia :)
Paulina Makuch
7. Paulina Makuch 07.01.2010 / 20:24
Nadal się chyba nie do końca rozumiemy :( Ja naprawdę wiem na czym polega eyetracking i jak można robić analizy :)

A chodzi mi tylko o to, że w tym konkretnym przykładzie (jpg prezentowany w artykule) czas brany pod uwagę musi być dłuższy niż 5 sekund, bo dla 5 sekund nie jest możliwe wygenerowanie tak wyglądającej heat mapy - bo jeśli 5 sekund to czas brany pod analizę i 5 sekund to krwisty czerwony, to skąd się wzięło inne kolory? Kiedy ktoś patrzył na te inne obszary? Chyba byłaby na to potrzebna 6, 7 i kolejne sekundy,

Ale może to nie jest dyskusja na komentarze tylko na żywca :)
Robert Drózd
8. Robert Drózd 07.01.2010 / 21:09
Fajna dyskusja specjalistek, chociaż artykuł już trochę wiekowy. :-)

Mi trochę brakuje wyjaśnienia czym właściwie te trzy screeny się różnią i co oznaczają. Tzn pokazują mniej więcej tę samą tendencję, ale dlaczego korzystamy z tych trzech form wizualizacji, a nie z jednej?
Paulina Makuch
9. Paulina Makuch 07.01.2010 / 21:53
I to jest Robert bardzo dobre pytanie :) I wcale nie tak łatwo na nie odpowiedzieć, ale postaram się :)

Przede wszystkim wszystko zależy od sposobu przeglądania strony: czy jest to swobodne przeglądanie, bez konkretnego celu (osoba zapoznaje się ze stroną, patrzy na to co ją interesuje) czy też wykonywanie zadania (poszukuje rozwiązania problemu, dąży do jakiegoś celu)

Procent osób fiksujących na danym obszarze mówi nam na ile dany obszar w ogóle przyciąga uwagę wśród użytkowników (nie wiemy ile razy patrzyli na ten obszar ani jak długo). Wiemy czy wszyscy zerkną w dane miejsce czy tylko co druga osoba.

Ilość fiksacji na obszarze jest miarą albo tego na ile obszar jest ciekawy lub o dużej wartości informacyjnej (przy swobodnym przeglądaniu strony), albo na ile obszar jest zrozumiały (im więcej fiksacji tym większe niezrozumienie czy miejsce realizuje mój cel)

Czas fiksacji na obszarze mówi o tym samym w przypadku swobodnego przeglądania jak i wykonywania zadania: jaki jest poziom zainteresowania lub na ile obszar jest przejrzysty w sensie zagęszczenia informacji

Tak naprawdę każde dane trzeba analizować w kontekście ich zbierania. Wszystkie 3 miary trzeba tak naprawdę analizować jednocześnie - ile osób spojrzało, jak często i jak długo.
Ale to jest normalnie temat na osobny artykuł :)

Fakt, że pokazane w artykule wszystkie 3 heat mapy wyglądają podobnie wynika pewnie z próby osób badanych - podejrzewam, że była to bardzo mała próba, stąd brak widocznych różnic między HM z ilości fiksacji a HM z czasu fiksacji. Przy większej ilości osób pojawia się większe zróżnicowanie w sposobie skanowania (różne ilości fiksacji na obszarze i o różnej długości).
 1 / 1 
Trwa zapisywanie komentarza
Dodaj komentarz
Nie bądź anonimowy. Zarejestruj się! Otrzymasz profil dzięki, któremu Twoje komentarze będą bardziej wiarygodne. Będziesz miał również dostęp do newslettera, ofert pracy, forum dyskusyjnego oraz kontaktu do innych zarejestrowanych osób.
wymagane
 
obrazek nieczytelny
 
 
wyślij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
NuOrder
 
Arrow
newsletter
 
Dołącz do społeczności interaktywnie.com
 
 
 
 
© 2019 interaktywnie.com. All rights reserved.