Marcin Szklarski
Marcin Szklarski 2014-05-28 10:37:03

Z których portali społecznościowych najchętniej korzystają polscy i europejscy sprzedawcy ?

"Porównywarka cen www.idealo.pl w swoich najnowszych badaniach sprawdziła, czy współpracujący z nią sprzedawcy internetowi z Polski, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii chętnie korzystają z portali społecznościowych w promowaniu swoich sklepów"- donosi Adam Bębenek w komunikacie prasowym z 27 maja.

W tym celu idealo zanalizowało po 50 sklepów internetowych ze współpracujących z nią krajów z następujących branży: asortyment ogólny, elektronika, moda, motoryzacja orz artykuły dla dzieci i przyjrzało się obecności sprzedawców w świecie portalów społecznościowych.

W badaniach uwzględnione zostały sklepy internetowe współpracujące z idealo z Polski, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii. Porównanie wszystkich sześciu europejskich rynków wyraźnie pokazuje, że niemal we wszystkich krajach zdecydowanie najczęściej wybieranym e-sklepy portalem społecznościowym jest Facebook. Jedynie w Wielkiej Brytanii serwis ten nieznacznie przegrywa z Twitterem. Tym bardziej zaskakujący jest fakt, że brytyjskie sklepy i tak sięgają po platformę do mikroblogowania rzadziej (w 74%) niż sprzedawcy z Hiszpanii i Niemiec (po 80%), w których największy odsetek sklepów korzysta z usług zarówno Twittera, jak i Facebooka.
Wyróżniającą się tendencję można zauważyć także w polskich sklepach – tylko w nich częściej niż z Twittera (30%) korzysta się z platformy Google+. Tendencja ta jest jednak zrozumiała biorąc pod uwagę fakt, że według cytowanych już badań We Are Social na początku 2014 roku portal Google notował znacznie większą ilość osób posiadających na nim profil – jest to 46% użytkowników internetu w porównaniu do cieszącego się zaledwie 18%-ową popularnością Twittera. W przypadku włoskich i niemieckich sprzedawców udział Twittera i Google+ jest ten sam – w Niemczech oba te portale wykorzystywane są w 80% sklepów, zaś we Włoszech w 60% z nich.

Najrzadziej wykorzystywanym w przebadanych przez idealo europejskich sklepach internetowych portalem społecznościowym jest natomiast Instagram. Nie znajduje się on na ostatnim miejscu pod względem popularności wśród sprzedawców jedynie w Wielkiej Brytanii, gdzie z blogów korzysta się rzadziej (28%) niż tego serwisu hostingu zdjęć i filmów (30%). Sklepy internetowe z Polski są zaś nie tylko tymi, w których Instagram pojawia się najrzadziej, bo zaledwie w 4% przebadanych przez idealo. Tylko u polskich i włoskich sprzedawców bowiem nie jest to jedyny serwis społecznościowy, który plasuje się na końcu zestawienia. W Polsce oprócz Instagrama jest to biznesowy portal LinkedIn także wykorzystywany w 4% sklepów, zaś we Włoszech najmniejszą, bo 10%-procentową popularność wśród sklepów oprócz Instagrama notują też prowadzone przez nie blogi.

W Polsce absolutnym liderem popularności wśród sprzedawców internetowych jest Facebook, który z 84% wyraźnie wyprzedza następujące po nim Google+ i Twittera. Biorąc pod uwagę ilość użytkowników tych trzech platform – 74% polskich użytkowników internetu w przypadku Facebooka oraz 46% na Google+ i 18% na Twitterze – trudno dziwić się temu, że serwis Marka Zuckerberga jest oczywistym wyborem sprzedawców. Wszystkie pozostałe serwisy Social Media cieszą się u nich już mniejszym zainteresowaniem. Tylko 22% sklepów prezentuje swoje spoty reklamowe, filmy instruktażowe i widea do produktów na YouTube, przez co platforma ta jest w Polsce używana najrzadziej z wszystkich zbadanych rynków. Zamieszczane tam sporadycznie recenzje, porady, filmy nadsyłane przez użytkowników lub relacje z przeprowadzanych przez sklepy warsztatów czy zlotów udowadniają jednak, że także YouTube jest serwisem, który ma potencjał zasługujący na uwagę sklepów internetowych.
Na kolejnym miejscu w rankingu popularności serwisów społecznościowych wśród polskich e-sklepów plasują się prowadzone przez sklepy internetowe blogi, które wykorzystywane są przez nie w bardzo różnych celach. Oprócz blogów B2C z poradami, informacjami o okazjach lub opisywanych w nich sytuacji z życia codziennego, wśród sklepów oferujących odzież często znaleźć można powtarzającą się tendencję, jaką jest prowadzenie blogów lifestyle'owych przypominających wciąż popularne blogi modowe. Z drugiej strony są to profesjonalne platformy B2B z informacjami dla producentów i innych sprzedawców. Biorąc pod uwagę niskie, bo zaledwie 4%-owe zainteresowanie polskich sklepów internetowych społecznością biznesową LinkedIn, można dojść do wniosku, że to właśnie blog jest chętniej wybieranym medium do prezentowania się w sieci także jako potencjalny pracodawca.

Jednym z najbardziej wyraźnych wniosków płynących z badań idealo jest dominująca pozycja Facebooka w handlu internetowym – zarówno w poszczególnych zbadanych krajach, jak i w europejskiej średniej. Nie oznacza to jednak, że portal Marka Zuckerberga nie jest zagrożony przez konkurencję. Zaobserwować można bowiem rosnące zainteresowanie specjalistów ds. marketingu korzystaniem z Google+, zaś także Twitter – coraz częściej używany przez polskich dziennikarzy i polityków – również ma szanse podbić inne branże, w tym także e-commerce. Ogromna popularność tych dwóch platform w pozostałych zbadanych przez idealo europejskich krajach świadczy o tym, że ta tendencja ma dużą szansę pojawić się także w Polsce.

 1 / 1 
Zielony Gaj
1. Zielony Gaj 07.07.2014 / 14:16
Myśłałem że na Google+ jest jeszcze mniej użytkowników.
lbr eng
2. lbr eng 03.02.2015 / 10:27
Ja najchętniej korzystam z facebooka i twittera. Google Plus nigdy do mnie nie przemawiał, po prostu nie!



http://www.libraenergia.pl/pl/oferta/home-line/oprawy-sufitowe-led
 1 / 1 
Trwa zapisywanie komentarza
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz, musisz być zalogowany
Zaloguj się
Jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo
 
 
 
wyślij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
NuOrder
 
Arrow
newsletter
 
Dołącz do społeczności interaktywnie.com
 
 
 
 
© 2019 interaktywnie.com. All rights reserved.