30.12.2016 / Trendy
 

Rywalizacja WP i Onetu, presja Netfliksa i rosnące wydatki na reklamę wideo. 2017 rok zapowiada się ciekawie

  • Polub
  • Opublikuj
  • Udostępnij
 

2016 roku to przede wszystkim polski debiut Netfliksa, który rozczarował ubogą ofertą i wysokimi cenami, ale i tak był lepszy niż wszystko, co mieliśmy do tej pory oraz rywalizacja Onetu i Wirtualnej Polski, które bez kompleksów i nie szczędząc budżetów kompletowały swoje telewizyjne dream teamy. 

Debiut Netfliksa nie zepchnął rodzimych graczy do narożnika, nie skłonił użytkowników do sięgnięcia po karty kredytowe i nie wyeliminował problemu sieciowego piractwa w Polsce, ale jego wpływ i tak jest widoczny. Przede wszystkim - zmusił polskich wydawców do tego, by poważniej traktowali internetowego widza, znużonego jadaniem odgrzewanych telewizyjnych kotletów. Inwestycje w seriale "prosto do sieci" to już nie tylko eksperyment, schlebiający najmłodszej widowni, ale realna część biznesu, który jednak do łatwych nie należy. Boleśnie przekonała się o tym Agora, która w kwietniu 2016 roku zmuszona była zamknąć serwis Kinoplex. 

Polski rynek VOD to jednak wciąż głównie model AVOD, czyli z reklamami. Model subskrypcyjny (SVOD), w jakim działa Netflix i od niedawna obecny w Polsce Amazon Prime Video, toruje sobie drogę powoli, ale konsekwentnie. W 2017 roku trudno jednak spodziewać jego dominacji. Polacy wciąż na filmy w sieci wydają niewiele, czemu sprzyja z jednej szeroka dostępność nielegalnych źródeł, z drugiej wciąż uboga w porównaniu do amerykańskich zasobów oferta największych graczy. Długofalową strategią Netfliksa jest inwestowanie we własne produkcje, dzięki którym problemy z licencjami w poszczególnych krajach nie będą powodowały takich dysproporcji, ale na odtrąbienie pełnego sukcesu w tym wypadku potrzeba dużo więcej czasu niż rok. 

Rynek wideo online przyciąga jednak coraz większe budżety, a reklamodawcy najchętniej lokują je na YouTube i Facebooku. Rywalizacja miedzy tymi serwisami trwa w najlepsze, ale ich porównywanie staje się coraz trudniejsze. YouTube zmierza w stronę coraz większej profesjonalizacji treści, przyciągając twórców, którzy mogą i chcą na swoich produkcjach zarabiać. Facebook jest dobrym miejscem na bardziej spontaniczny kontent. Bez wprowadzenia sprawnego systemu wyszukiwania i systemu ochrony praw autorskich nie będzie dla YouTube'a realnym zagrożeniem, a afera związana z podawaniem błędnych statystyk (firma zliczała wszystkie wyświetlenia, a nie - jak deklarowała - wyłącznie te, które trwały ponad 3 sekundy) nie poprawia jego sytuacji. W 2017 roku nic więc nie wskazuje na to, YouTube oddał mu pola.

Nadchodzące 12 miesięcy upłyną pod znakiem telewizyjnej ofensywy Wirtualnej Polski, która konsekwentnie dąży do zmiany swojego wizerunku. WP chce być postrzegana już nie wyłącznie przez pryzmat internetu, ale także jako wydawca telewizyjny. Zapowiada, że oba kanały będzie traktować równorzędnie i w 2017 roku warto śledzić jej poczynania, tym bardziej, że Onet nie zamierza tanio oddawać jej pola. Obie firmy zainwestowały ogromne pieniądze nie tylko w rozwój studiów nagraniowych, ale i pozyskanie najlepszych telewizyjnych specjalistów. W 2017 roku okaże się, która wydała je lepiej.  

W obliczu coraz większych wydatków na reklamy wideo online coraz bardziej dotkliwym problemem będzie jednak brak ujednoliconego standardu pomiarowego, który pozwoliłby na ocenę skuteczności działań na poszczególnych platformach, a najlepiej pozwoliłby na zestawienie wyników z tymi osiąganymi w tradycyjnej telewizji. Biorąc pod uwagę problemy, jakie miało GfK Polonia z przygotowaniem nowego standardu badania sieci, trudno spodziewać się, że pojawi się on w 2017 roku. Tym bardziej, że mógłby powodować odpływ budżetów z tradycyjnej telewizji do sieci. 

Czy w 2017 roku będziemy świadkami rewolucji w zakresie AR/VR? Producenci sprzętów elektronicznych bardzo starają się stworzyć takie wrażenie i kolejne podejmowane przez nich próby faktycznie wydają się coraz bardziej przemyślane. Wirtualna rzeczywistość wydaje się wprost stworzona dla branży gier, ale to od od deweloperów zależy, czy znajdzie szerokie zastosowanie, czy może okaże się jedynie niszową ciekawostką.

 

Źródło: Interaktywnie.com

KLIKNIJ I PRZECZYTAJ SZCZEGÓŁOWĄ OPINIĘ

EKSPERT
KOMENTARZ
61411_joanna-nowakowska.jpg

Joanna Nowakowska, Communications & Market Analysis Manager, MEC:

2017 r. wydatki na reklamę wideo dalej będą rosły dwucyfrowo (większość twierdzi, że wartość tego rynku zwiększy się o 10-20 proc.). Oznacza to, że reklama VOD przebije wartość 400 mln zł. 

61413_piotr-adamczyk.png

Piotr Adamczyk, Digital Strategy Lead, Zenith:

Wyzwaniem będzie stworzenie wspólnego mianownika, który pozwoli nam ocenić nasze działania. Na razie operujemy wskaźnikami typu visibility czy pełne obejrzenia, ale są one zdecydowanie niewystarczające.

61414_bpr-agnieszka-sosnowska_fota.jpg

Agnieszka Sosnowska, Account Director, agencja Biuro Podróży Reklamy: 

Kolejne lata to będzie dalszy, systematyczny rozwój konsumpcji wideo i reklamy wideo w digitalu. Wielką niewiadomą jest za to rozwój VR i technologii 360 stopni.

Przejdź na kolejne strony artykułu:
1 | 2 | 3 | 4 |
  • Polub
  • Opublikuj
  • Udostępnij
Tag arrow
Chmura tagów

Tagi: Netflix, Video On Demand, facebook, video online, vod, youtube


wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
Trwa zapisywanie komentarza
Dodaj komentarz
Zaloguj się
Jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo
wymagane
 
obrazek nieczytelny
 
 
wyślij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
Digital We
ASPER SOFTWARE HOUSE
 
Arrow
newsletter
Arrow
Loader
Up Down
ostatnie komentarze
 
Dołącz do społeczności interaktywnie.com
 
 
 
 
© 2017 interaktywnie.com. All rights reserved.