7.09.2015 / Okiem eksperta / Biznes
 

Zobacz, jakie są możliwości i... ograniczenia VR w marketingu

  • Facebook Polub
  • LinkedIn Opublikuj
  • Twitter Udostępnij
 
© ra2 studio - Fotolia
© ra2 studio - Fotolia

Kiedy 25 marca 2014 roku Facebook kupił Oculus VR, firmę stworzoną przez 22-letniego dzisiaj Palmera Luckeya, dla wielu osób był to mniej lub bardziej ślepy strzał. Choć pomysły domorosłego konstruktora docenili wcześniej zarówno twórca "Dooma", jak i 10 tysięcy internautów, którzy wsparli projekt Oculus Rift na Kickstarterze, dla wielu obserwatorów nadal był on wytworem geekowskiej fantazji. Nie dla wszystkich jednak...

Mimo że najgłośniej było o Oculus Rift, nad swoimi urządzeniami pracowały także Sony, które (projekt Morpheus), HTC (Vive), Samsung (Gear VR) a także Microsoft, którzy przy okazji zapowiedzi Windowsa 10 pochwalił się projektem Halo Lens. Gogle do wirtualnej rzeczywistości, współpracujące czy to z komputerem, czy ze smartfonem, umożliwiaja wyświetlanie obrazu w 360 stopniach, a także - w zależności od urządzenia - na interakcję z wirtualnym światą rzeczywistością. I tylko do niedawna zastosowanie tej technologii widziano jedynie w rozrywce.

- Technologia, która przez dekady wykorzystywana była w świecie popkultury, zwróciła na siebie uwagę innych branż, w tym marketingowej - mówi Maciej Zasada, założyciel Le Polish Bureau, polskiego oddziału interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9. - Największą zaletą VR jest możliwość przeniesienia nas tam, gdzie w danym momencie nie mielibyśmy szansy się znaleźć: piękne plaże Tajlandii, finały NBA, Mars... Jeśli dodamy do tego możliwość doświadczenia z punktu widzenia pierwszej osoby, głębię obrazu 3D, to otrzymujemy zupełnie nowy sposób tworzenia historii. To innowacyjne podejście do zagadnienia, jakim jest storytelling w marketingu.

Wirtualna rzeczywistość daje marketerom coraz cenniejszą szansę na skupienie na sobie pełnej uwagi odbiorcy, ale... nie ma nic za darmo. Jakie przeszkody stoją na drodze do upowszechnienia VR w marketingu i jakie branże najskuteczniej je obchodzą? Specjalnie dla Interaktywnei.com pisze Maciej Zasada.

Maciej Zasada, założyciel Le Polish , polskiego oddziału interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9:

Jeszcze do niedawna główną przeszkodą w wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości na skalę masową był ograniczony dostęp do gogli VR, które w wersji deweloperskiej udostępniane były nielicznym firmom. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, popularne są “cardboardy”, które umożliwiają przygodę z wirtualną rzeczywistością przy użyciu telefonu. W najbliższym czasie odbędzie się premiera konsumenckiej wersji gogli Rift firmy Oculus. To wszystko powoduje, że niszowa technologia staje się dostępna dla szerokiego grona odbiorców.

Z drugiej strony pamiętajmy, że VR to fasynujące narzędzie, jednak musi się za nim kryć pasjonująca, pełna emocji historia, która nas porwie. Samo wykorzystanie gogli nie sprawi, że projekt z automatu stanie się sukcesem. Należy mieć świadomość, że wirtualna rzeczywistość daje olbrzymie możliwości i zupełnie nowe podejście do storytellingu, jednak ma również swoje ograniczenia, specyfikę, którą należy dobrze poznać. Myślę, że w tej chwili największym ograniczeniem są ludzka wyobraźnia i konieczność  nauczenia się zupełnie nowej formy narracji. Jak będzie w przyszłości - czas pokaże. W UNIT9 nieustannie badamy nowe obszary wykorzystania VR. Już dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że efekty są zdumiewające.

Najskuteczniej radzą sobie te branże, dla których VR był przez wiele lat naturalnym ekosystemem, tj szeroko rozumiana rozrywka: film, gry video, etc. Sytuacja rozwija się dynamicznie i widzimy jak technologię wirtualnej rzeczywistości absorbują kolejne branże, chociażby marketingowa. Tylko w ostatnim roku zrealizowaliśmy kilka dużych kampanii opierających się na wykorzystaniu VR. Nissan, Wrigley, Stella Artois, British Columbia czy Lexus, to tylko kilka przykładów. Jestem pewien, że to dopiero początek. Widzimy, jak do “wirtualnej gorączki złota” dołączają kolejni gracze. Wojsko, przemysł farmaceutyczny, edukacja. Nie ma wątpliwości, co do tego, że VR na dobre zagościł w przestrzeni publicznej, tym razem nie tylko jako element rozrywki, lecz przemyślana część biznesowej strategii. W perspektywie kilku najbliższych lat możemy spodziewać się kolejnych innowacyjnych projektów oraz wejścia wirtualnej rzeczywistości do mainstreamu.

CASE STUDY
„Experience 5Gum”

„Experience 5Gum” to interaktywna instalacja zrealizowana w 2014 roku dla 5Gum, brandu marki Wrigley.  Połączyliśmy m.in technologię Oculus Rift i Microsoft Kinect, które gwarantowały odbiorcy całkowitą immersję. W celu zwiększenia doznań, w instalacji użyto specjalny system dźwięku, klimatyzację przemysłową oraz marketing zapachowy.
 
Projekt zakładał użycie kontenerów, które pojawiły się w przestrzeni miejskiej. Aby dostać się do ich wnętrza, należało zeskanować kod QR, umieszczony na kontenerze. Po wejściu do środka, obsługa techniczna zakładała uczestnikowi gogle wirtualnej rzeczywistości oraz specjalnie zaprojektowaną uprząż, która pozwalała swobodnie lewitować. Kontener był dodatkowo wyposażony w bardzo wydajną, przemysłową klimatyzację. Trwające kilkadziesiąt sekund doświadczenie w jednej chwili przenosiło nas w wirtualną podróż po smakach gumy 5Gum. Doświadczenie, angażujące niemal wszystkie zmysły uczestnika zabawy, jest jednym z najoryginalniejszych i najpełniejszych doznań, jakie jest w stanie zagwarantować nowa technologia.

Istotnym elementem całego projektu był również element społecznościowy. Całe doświadczenie było nagrywane a uczestnik po opuszczeniu kontenera dostawał gotowy do udostępnienia w sieciach społecznościowych materiał.

 

Maciej Zasada, założyciel Le Polish Bureau, polskiego oddziału interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9, Lider Techniczny. Współtwórca projektów nagrodzonych m.in. statuetką Emmy ("Just A Reflektor"), Strony Roku Awwwards ("Slavery Footprint") czy złotego Lwa na festiwalu Cannes Lions za projekt "MINI Maps" dla BMW. W UNIT9 od 2010 roku, najpierw jako Interactive Developer, a następnie Lider Techniczny. W październiku 2011 założył polski oddział UNIT9, który pod nazwą Le Polish Bureau, stał się interdyscyplinarną, lokalną marką z nastawieniem na nowoczesne technologie.

 

 



  • Facebook Polub
  • LinkedIn Opublikuj
  • Twitter Udostępnij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
  • TBMS Digital Marketing Agency TBMS Digital Marketing Agency

    Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane z...

    Zobacz profil w katalogu firm
  • NuOrder NuOrder

    Jesteśmy partnerem marek w zakresie kompleksowych działań interaktywnych i kampanii performance. Budujemy...

    Zobacz profil w katalogu firm
  • grey tree sp. z o.o. grey tree sp. z o.o.

    Istniejemy na rynku reklamowym od 2007 r. Przez ten czas zbudowaliśmy nie tylko naszą markę, ale przede wszystkim...

    Zobacz profil w katalogu firm
Trwa zapisywanie komentarza
Dodaj komentarz
Zaloguj się
Jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo
wymagane
 
obrazek nieczytelny
 
 
wyślij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
NuOrder
 
Arrow
newsletter
Arrow
Loader
Up Down
ostatnie komentarze
 
Dołącz do społeczności interaktywnie.com
 
 
 
 
© 2019 interaktywnie.com. All rights reserved.