henryk szatkowski
henryk szatkowski 2014-02-04 20:09:36

Co nakręca eCommerce?

Według szacunków Cube Research wartość rynku eCommerce w roku 2013 wyniosła około 30 mld zł i rok ten był niezły dla eCommerce – 48 proc. badanych właścicieli biznesów eCommerce uznało, że sytuacja ich sklepów w tym okresie się poprawiła, 26 proc. powiedziało, że pozostała bez zmian, a co czwartemu sklepowi w 2013 się pogorszyło.

Jeśli porównujemy te wyniki z badaniami prowadzonymi w analogicznym okresie zeszłego roku – okaże się, że odsetek oceniających sytuację sklepu, jako lepszą spadł o 7 punktów, (w 2013 wynosił 55 proc.), znacząco też wzrosła liczba właścicieli sklepów, którzy swoją sytuację oceniają, jako gorszą (w 2013 było ich tylko 16 proc.) Oznacza to, że wprawdzie eCommerce nadal jest zieloną wyspą, ale rozwój rynku nieco wyhamowuje i w kolejnych latach być może nie będzie on już tak bardzo spektakularny.

Jaki będzie 2014?

Mimo, że tempo wzrostu i ocena sytuacji w sklepach jest niższa niż przed rokiem, właściciele biznesów eCommerce są znacznie większymi optymistami niż rok temu. Aż trzy czwarte spośród nich uważa, że rozpoczęty 2014 będzie dla ich sklepów rokiem dobrym. Jedynie, co dziesiąty twierdzi, że będzie to rok gorszy. Takiego optymizmu nie było rok temu. Wtedy „jedynie” 55 proc. pytanych właścicieli sklepów stwierdziło, że w ciągu 12 miesięcy sytuacja się poprawi.
Równie optymistyczne są oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży – aż trzy czwarte właścicieli sklepów uważa, że sprzedaż w roku 2014 wzrośnie. Jedynie 6 proc. twierdzi, że sprzedaż spadnie.Właściciele eSklepów przewidują w roku 2014 wzrost sprzedaży średnio na poziomie około 20% - można, więc ostrożnie szacować, że wartość rynku eCommerce w Polsce w roku 2014 przekroczy 35 mld zł.

Trendy na rok 2014:
# G-commerce?
O poważnym zaangażowaniu Google w polski eCommerce mówi się od dawna, jednak rok 2013 wydaje się być przełomowy. Wejście na rynek Google Shopping przyspieszy zmiany, których spodziewano się od dłuższego czasu. Fakt, że produkty ze sklepów będzie można oglądać i wybierać z poziomu wyszukiwarki Google stanowi nowość na rynku, a jednocześnie może silnie uderzyć w porównywarki cenowe, obniżając ich pozycję na rzecz giganta z Mountain View. Takie są także oczekiwania rynku - zdaniem większości badanych (67 proc.) rola Google, w kontekście nowych usług reklamowych i shoppingowych w polskim ecommerce będzie rosła. Jedna trzecia uważa, że pozostanie bez zmian, a tylko 2 proc. respondentów uważa, że zmaleje.

# Przenikanie światów online i offline
Dotychczas tendencja była jednokierunkowa - obserwowaliśmy otwieranie sklepów ze świata offlinowego w sieci. W 2014 będzie narastał trend przeciwny - jak wynika z obserwacji ponad połowy ankietowanych (56 proc.) - e-sklepy będą rozwijać się także stacjonarnie, chociażby w postaci punktów odbioru bądź otwierania placówek tradycyjnych. Jedna piąta badanych nie widzi takiej tendencji, a pozostali nie mają wyrobionego zdania na ten temat.

#Coraz większa rola serwisów społecznościowych
Aż 70 proc. badanych właścicieli eCommerce zgadza się ze stwierdzeniem, że w 2014 roku będzie rosła rola rozmaitych serwisów społecznościowych.
Już w chwili obecnej przeważająca większość badanych sklepów (84 proc.) wykorzystuje serwisy społecznościowe do wsparcia sprzedaży online.
Wśród nich 90 proc. używa Facebooka, ale widać wyraźny wzrost znaczenia treści video – 28 proc. korzysta z YouTube. Jedna piąta używa Twittera, rośnie znaczenie Pinterest (14 proc.), Google+ (11 proc. w stosunku do prawie zerowego wykorzystania w ubiegłym roku). Spada natomiast znaczenie NK (4 proc.).

O badaniu:
Bieżąca fala jest już trzecią odsłoną projektu Co nakręca eCommerce?
Metoda:
CAWI – badanie online na właścicielach sklepów internetowych.
Próba:
W badaniu wzięły udział 488 sklepy internetowe, wylosowane spośród ponad 9 tys. sklepów. Struktura firm, które wzięły udział w badaniu odpowiada strukturze eCommerce w analogicznych projektach przeprowadzonych w Polsce.
Termin:
6-12 stycznia 2014
Realizacja:
CubeResearch

Na podstawie informacji prasowej z 4 kutego 2014 r. Michała A. Berezowskiego z CubeResearch.

Pełne wyniki badania na http://cuberesearch.pl/w-2014-ecommerce-dalej-bedzie-wzrastac/

Trwa zapisywanie komentarza
Dodaj komentarz
Aby dodać komentarz, musisz być zalogowany
Zaloguj się
Jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo
 
 
 
wyślij
wizytówki firm
szukasz klientów dla firmy?
NuOrder
 
Arrow
newsletter
 
Dołącz do społeczności interaktywnie.com
 
 
 
 
© 2020 interaktywnie.com. All rights reserved.