Francja fascynowała mnie od zawsze, a we Francji - bagietka, jeden z najwspanialszych wynalazków Francuzów. Bagietka jest wszechobecna i może kojarzyć się ze wszystkim. Z wieżą Eiffla i z Brigitte Bardot. Z insygniami Ludwika XIV i z concorde...
Francja fascynowała mnie od zawsze, a we Francji – bagietka, jeden z najwspanialszych wynalazków Francuzów. Bagietka jest wszechobecna i może kojarzyć się ze wszystkim. Z wieżą Eiffla i z Brigitte Bardot. Z insygniami Ludwika XIV i z concorde. Towarzyszy Francuzom od rana do wieczora, niezależnie od klasy społecznej czy wykonywanego zawodu. Nic więc dziwnego, że Michał zaprzągł ją do muzyki. Bagietka zatem gra na plakacie i jest bardziej muzyczna niż towarzyszący jej saksofon. Bo w plastyce instrumenty rzadko grają, a bagietka Michała – i owszem. Bo muzyka w plastyce to rytm, to kolor, to przenośnia, to skojarzenia choćby z zapamiętanym dźwiękiem. A jaki dźwięk wydaje bagietka, wiemy wszyscy.
Niezwykle trudno być artystą trafiającym do odbiorcy z innego kręgu kultury niż ten, w którym się wychowało. A plakat jest szczególnym medium, gdyż musi trafić do konkretnych ludzi w konkretnym miejscu i czasie. To wielka sztuka. Michałowi się to znakomicie udało. I to niezależnie od tego, że od wielu pokoleń tradycyjnie kultura i sztuka francuska oraz polska są sobie bliskie i że Francja chętnie przyjmuje propozycje artystów z innych kregów kultury. W swojej twórczości Michał z wielkim powodzeniem rozgrywa typowe dla polskiej sztuki posługiwanie się aluzją, przenośnią, metaforą, i łączy je z francuską lekkością impresji i groteski.
Warto przywołać tu znakomitych artystów osiadłych we Francji – Romana Cieślewicza i Jana Lenicę – oraz wykształconych w Polsce pod kierunkiem Henryka Tomaszewskiego artystów francuskich z grupy Grapus, u których mikst polsko-francuski dał znakomite rezultaty i którzy w pewnym sensie odmienili grafikę francuską.
I jeszcze jedno. To, że Michał użył bagietki do muzyki, to jeszcze nic. Fascynujące jest to, że ta bagietka nie jest anonimowa, ale została wyprodukowana przez Boulangerie R. Michel. I tak jest z większością plakatów Michała. One powstają tam, gdzie mają oddziaływać. Są autentyczne z miejscem i czasem. I trafiają z powodzeniem do konkretnego odbiorcy.
Lech Majewski
plakacista, grafik, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
3 października nakładem wydawnictwa Drzewo Babel ukaże się Grafika emocjonalna - monografia prac Michała Batorego, jednego z najbardziej dziś cenionych plakacistów na świecie, Łodzianina, który od 1987 roku tworzy we Francji. 320 stron jego plakatów teatralnych, muzycznych, kulturalnych i społecznych, projektów okładek do płyt i książek, fotografii, etc. Od 1995 roku Michał Batory tworzy wizualną oprawę
wydawnictwa Drzewo Babel.
Więcej grafik: http://www.pixelcreation.fr/graphismeart-design/graphisme/portfolio-michal-batory/
Pobierz ebook "Jak reklamować firmę w Google w 2024 roku. Poradnik dla przedsiębiorców i marketerów"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»