"Musimy wreszcie wyjść z twarzą z flat designu" - pisze specjalnie dla Interaktywnie.com Paweł Dunia, head of design w Artegence.
To, co rzuciło mi się w oczy, obserwując zarówno projekty i kampanie, jak i poczynania designerów w serwisach takich jak Behance czy Dribbble, to fakt, że ostatni rok zdominowały kolory. Twórcy działają coraz odważniej, tworząc jednolite, jaskrawe tła oraz elementy scenografii. Obserwujemy – jeszcze do niedawna zakazane – zestawienia, które teoretycznie się "gryzą". Wystarczy obejrzeć konta na Instagramie lub portfolio takich designerów jak andoniberistain.com, jaimesanchezart.com czy lizziedarden.com/portfolio, by zrozumieć, jaka kolorystyka jest obecnie na topie.
Op-artowo-surrealistyczne szaleństwo, rozpoczęte jakiś czas temu przez agencję Sagmeister&Walsh, zatacza kolejne kręgi. Tegoroczne przykłady to chociażby filmy stworzone przez Droga5, na potrzeby odjechanej, ale docenionej nagrodą Grand Prix w Cannes, kampanii "Did You Mean Mailchimp?".
Swoją drogą marka Mailchimp w swojej identyfikacji także korzysta z trendu na kolorową, surrealistyczną abstrakcję. Z lokalnego podwórka nurt ten eksploatowała kampania "Dzień dobry emocje" Gazety.pl
Jaka identyfikacja wizualna okazała się największym zaskoczeniem?
Spore wrażenie wywarła na mnie kontrowersyjna zmiana identyfikacji Dropboxa, która spotkała się z ogromną falą krytyki i niezrozumieniem, zwłaszcza wśród specjalistów UI/UX. To psychodeliczna, intensywna kreacja. Śmiało można powiedzieć, że jest wręcz pretensjonalna w kontekście usługi, której dotyczy. Dropbox, co prawda, towarzyszy nam w naszej codzienności, ale funkcjonując w tle, pozostawał bardzo skromny wizerunkowo. Zmiana wymagała ogromnej odwagi i potrzeby wizualnej innowacji.
Nie zapominajmy, że rebranding ten dotyczy branży, w której dotychczas najbardziej liczyła się funkcjonalność, a z nią prostota, minimalizm, zgrzebność wizualna. Trend braku wszelkich wodotrysków i udziwnień był dotychczas wręcz religią. Choć zmiany nie odbiły się na warstwie UI usługi, to świadczą na pewno o idących zmianach. Racjonalny minimalizm jest w odwrocie, a nowy barok rozkręca się już nie tylko w katalogu IKEA. Choć wiele osób, także projektantów, to zaskakuje, dla mnie jednak jest to naturalny cykl.
Mniej radykalny choć utrzymany w podobnym duchu estetycznym był rebranding marki eBay wykonany przez agencję Form&
Jakie trendy w designie online mogą zdominować rok 2018?
Odbiorcy produktów digitalowych są coraz bardziej wymagający. Firmy, zamiast wypuszczać produkt cyfrowy na etapie MVP (minimum viable product), postarają się wypracować etap MLP (minimum lovable product).
W warstwie wizualnej – musimy wreszcie wyjść z twarzą z flat designu. Stąd wszelkie podejścia semi-flat, więcej cieni i gradientów. Palety kolorystyczne i paterny z lat 90., które obecnie zadomowiły się na kontach designerów z Behance, zagoszczą w mainstreamowej komunikacji. Trendem jest też multikolorowość w brandingu (jak wspomniany Dropbox, eBay, czy Asics) - jeden główny kolor brandowy to przeszłość.
Na pewno mamy też za sobą typograficzny purytanizm. Zasada, że marka ma swój jeden "święty" font przestaje obowiązywać. Świeżo wyglądają wszelkie niespodziewane typograficzne połączenia tworzone ad hoc - także z fontami wyszukanymi na samym końcu internetu.
Jakie największe wyzwania stoją przed designerami w najbliższych latach?
Jako projektanci musimy zmierzyć się z problemem braku oryginalności. Jest to widoczne zwłaszcza w projektowaniu na potrzeby online, gdzie upodabnianie się do siebie projektów (wizualne i funkcjonalne) osiągnęło niebywały poziom. Porównując efekty pracy studiów projektujących na potrzeby mediów tradycyjnych oraz tych tworzących dla online-u widać ogromną dysproporcję swobody twórczej i oryginalności.
W świecie online istnieje wielka presja, by projektować szybciej i sprawniej, bo rynek potrzebuje coraz więcej aplikacji, systemów webowych, stron www, a wszystkie one muszą uzyskać pozytywne wyniki w badaniach. Wszyscy kopiują rozwiązania największych graczy i podążają ich śladem. Ryzyko bycia oryginalnym jest zbyt wielkie, zwłaszcza, że mowa najczęściej o wielkich, długotrwałych projektach. Mam wrażenie, że w ten sposób rezygnujemy z bogactwa naszej kultury wizualnej.
Paweł Dunia – head of design w Artegence
Pobierz ebook "Social media marketing dla firm i agencje się w nim specjalizujące"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Może słowo \"posteryzacja\" byłoby dobre do określenia ogólnego trendu. Choć zdecydowanie zawęża poruszoną w artykule mnogość niuansów, to można chyba pokusić się o porównanie do kultury plakatu.