Amerykanie chwalą się, że rynek gier w ubiegłym roku przyniósł ich gospodarce 5 miliardów dolarów. Ale pierwszy raz od lat się skurczył, co rykoszetem odbiło się też na Polsce.
W ubiegłym roku Amerykanie kupili 273,5 miliona egzemplarzy gier komputerowych i wideo. Wydali na nie 10,5 miliarda dolarów - podaje Entertainment Software Association w swoim raporcie Video Games in the 21th Century. Z jednej strony wyniki robią wrażenie, z drugiej jednak mogą producentów gier martwić.
Ubiegłoroczny wynik jest pierwszym od 2005 roku, kiedy to jego wartość za Oceanem się skurczyła. Spadek jest wyraźny - przekroczył 10 procent wyniku z 2008 roku.
Spadła nie tylko liczba sprzedanych egemplarzy gier - z 298 do 273 milionów sztuk. Amerykanie, którzy gry w ubiegłym roku kupowali, płacili za nie statystycznie mniej niż rok wcześniej. O ile w 2008 roku średnia cena za egzemplarz wynosiła 39 dolarów 24 centy, o tyle w ubiegłym roku było to już 38 dolarów 39 centów.
Oczywiście, kryzys uderzył nie tylko w producentów gier. Wszyscy producenci oprogramowania musieli zaciskać pasa, choć globalny spadek w branży był o połowę niższy, niż w przypadku samych gier i wyniósł -4,9 procent.
Kłopoty amerykańskiego rynku rykoszetem odczuli również polscy producenci, dla których Stany Zjednoczone i Europa to bardzo ważne rynki zbytu. Na mniejszy popyt nałożyło się dodatkowo osłabiebie złotego. W efekcie ubiegłoroczny wynik rodzimych producentów gier - jak szacuje Dziennik Gazeta Prawna - był o około 20 procent gorszy niż w rekordowym roku 2008.
Ten rok ma być jednak lepszy od poprzedniego. Na tegoroczne hity rozmówcy Dziennika Gazety Prawnej typowane są Alien vs. Predator, God of War 3, Hevy Rain, Mafia II, Star Craft II czy wreszcie druga część rodzimego hitu Wiedźmin. Producenci i dystrubutorzy spodziewają się, że wynik sprzed dwóch lat jest w tym roku jak najbardziej osiągalny.
Pobierz raport Video Games in the 21th Century [PDF]
Pobierz ebook "Ebook: Ochrona firmy i jej danych przed cyberzagrożeniami"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
A jednocześnie, wraz ze spadkiem wyników finansowych branży gier - graczy nie ubyło.
Rzeczywiście, robią dużo szumu wokół danej gry a potem wypuszczają pasztet...
Bo g.. robią konsolowate, tzw. \"casuale\". Jak zaczną znowu robić gry dla ludzi (nie twierdzę jednocześnie, by przestali robić casuale), to wtedy Ci ciut bardziej hardcorowi gracze też z powrotem wrócą do gier. No i CENY.. widzieliście ile kosztuje np. Starcraft 2? Masakra.. do tego dodać pompowanie PR-owe tytułów (a potem okazuje się crap) i kilka innych błędów \"branży\"... na chama chcą zysków, chapać, a jednocześnie nie trzymają poziomu produkcji.