Cyfryzacja mediów umożliwiła dystrybucję treści na dowolnym urządzeniu.
Dynamiczne zmiany w świecie technologii prowadzą do ciągłego upraszczania designu urządzeń z równoczesnym rozwojem ich funkcjonalności. Nasze smartfony i tablety, mimo że coraz mniejsze i cieńsze, to rozbudowane platformy informacyjno-komunikacyjno-rozrywkowe, które można zaadaptować do najbardziej wymyślnych wymagań. Niezmienną potrzebą każdego z nas pozostaje jednak wartościowy kontent, czyli treści.
Cyfryzacja mediów oraz dostęp do informacji w każdym miejscu i czasie, umożliwiły dystrybucję treści na dowolnym urządzeniu: telewizorze, laptopie, smartfonie. Nasza mobilność rośnie, coraz częściej oczekujemy spersonalizowanych usług, dostępnych za pomocą dowolnego urządzenia, co wymusza na rynku internetowym konieczność stosowania nowego podejścia, które my w Funmedia nazwaliśmy Strategią 3 Ekranów. Słowo strategia jest tutaj istotne z powodu uwzględnienia urządzeń mobilnych w długofalowych planach organizacji. I choć sposób dostarczania treści jest bardzo istotny, nie można zapomnieć o nadrzędnej kwestii - jakości. Ma ona szczególne znaczenie od czasu popularyzacji serwisów Web 2.0, w które ingerować może każdy członek wirtualnej społeczności. Umożliwienie interakcji i wymiany wiedzy w sieci często odbywa się kosztem jakości udostępnianych informacji. Jedną z wad Sieci 2.0 jest brak skutecznych systemów kontroli treści, która powstaje w sposób chaotyczny i rozproszony, bez bezpośredniego nadzoru. A każdy z nas chce mieć pewność, że informacje, które czyta do porannej herbaty, są wartościowe i prawdziwe.
Obrócić edukację o 180 stopni
Dobry kontent to kluczowy element e-learningu. W naszej branży coraz częściej mówi się o możliwościach, jakie niosą ze sobą technologie Web 2.0 dla edukacji. Z jednej strony serwisy społecznościowe stwarzają doskonałe warunki do rozwoju e-nauki, dzięki temu, że możemy dzielić się zasobami (fotografiami, prezentacjami, nagraniami audio i wideo), wymieniać plikami, doświadczeniem i wiedzą oraz wykorzystywać mechanizmy wiki, które wspierają pracę zespołową. Z drugiej strony, nie mamy gwarancji, że materiały zawarte w serwisie są wartościowym materiałem edukacyjnym. Brakuje narzędzi internetowych powszechnego zastosowania, rozwiązania skądinąd oczywistego w tradycyjnej, papierowej formie dystrybucji informacji - profesjonalnej redakcji treści. Moim zdaniem e-learning doskonale sprawdza się jako narzędzie wspomagające tradycyjne sposoby nauczania (w skrócie bezpośredni kontakt osoby nauczającej z uczniem), a nie ich zamiennikiem. Innowacyjne metody nauki uwzględniają dużą rolę nauczyciela - tylko zmieniają nieco sam proces.
W oparciu o model odwróconej klasy (flipped classroom), uczniowie najpierw zdobywają wiedzę za pomocą kursu e-learningowego, a dopiero potem weryfikują ją i pogłębiają w czasie zajęć praktycznych z nauczycielem. Uczniowie oraz studenci (model ten sprawdza się również na uczelniach wyższych) w czasie samodzielnej pracy mają możliwość asynchronicznej komunikacji z nauczycielem czy wykładowcą, dzięki czemu wszelkie niejasności związane z materiałem są natychmiast wyjaśniane. Wdrożenie odwróconej klasy może stanowić duże wyzwanie, dlatego ważne jest wsparcie w postaci zaawansowanej, w pełni multimedialnej platformy e-learningowej, która będzie nie tylko źródłem wiedzy, ale również miejscem do interakcji, narzędziem do komunikacji i kreatywnej zabawy. W takim modelu nauka jest bardziej efektywna – nie polega na pasywnym odbiorze treści edukacyjnych (np. słuchaniu wykładu), ale skupia się na kształtowaniu umiejętności samodzielnej pracy i interpretacji informacji. Z kolei warsztat z udziałem nauczyciela, wspólna dyskusja, symulacje i ćwiczenia mają służyć uporządkowaniu oraz utrwaleniu wiedzy.
Content is king. Or is it?
Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z tradycyjnym nauczaniem czy e-learningiem, celem nauki jest zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności. Sukces dydaktyczny zależy od wzbudzenia w uczniach zaangażowania i chęci do nauki, a jest to możliwe m.in. dzięki gamifikacji, którą stosuje nasza firma w Kursach123. Elementy znane z gier opierają się na zdrowej rywalizacji, która jest nagradzana punktami i wirtualnymi odznakami, pozwala również na klasyfikację w rankingach i porównywanie się z innymi kursantami (graczami). Zwiększenie zaangażowania poprzez zabawę - tak w skrócie można nazwać nasz cel wdrażania grywalizacji do e-learningu. Webmasterzy mówią, że treść jest królem, a marketing królową internetu. Treść ma ogromne znaczenie dla zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach, jednak dzisiaj równie ważna jest możliwość interakcji i umiejętne nawiązanie dialogu z użytkownikiem. Metodyka kształcenia zdalnego ma za zadanie przełożyć treść merytoryczną na język e-learningu. Natomiast dla uatrakcyjnienia formy przekazu niezbędna jest kreatywna praca grafików, animatorów, programistów i dźwiękowców, którzy pracują nad tworzeniem interaktywnych ćwiczeń, wciągających gier edukacyjnych, inspirujących filmów i fotolekcji. Atrakcyjny kontent jest warunkiem powodzenia kursów e-learningowych.
Treść bez barier
Zgodnie z założeniami Policy Paper na rzecz rozwoju cyfrowego Polski do 2020 r. Polska w najbliższych latach będzie prowadzić kompleksowe działania w trzech filarach:
1. Powszechnego dostępu do szerokopasmowego internetu,
2. Kompetencji cyfrowych społeczeństwa,
3. Treści i usług dostępnych przez sieć.
Zarówno pod kątem informatyzacji społeczeństwa, jak i upowszechnienia e-learningu na tyle, by wszedł do mainstreamu, w Polsce jest jeszcze wiele do zrobienia. Michał Boni, autor programu âPolska Cyfrowa”, upatruje barierę rozwoju internetu w braku interesujących treści. Należy również zminimalizować liczbę animowanych elementów tekstu, które rozpraszają uwagę, a pliki dźwiękowe muszą mieć transkrypcję tekstową. Gdybyśmy mogli każdego dnia przeglądać nasze ulubione strony ułożone w sposób przejrzysty, logiczny, bez wyskakujących znienacka okienek z reklamami, korzystanie z urządzeń byłoby o wiele przyjemniejsze. Nie tracilibyśmy również czasu na poszukiwanie interesujących informacji w gąszczu migających ramek, wszechobecnych linków i mylących tytułów.
Synergia wiedzy i technologii
Raport âOnline Learning 2.0: The Technologies and Trends Revolutionizing the Classroom” firmy Frost&Sullivan mówi o tym, że źródłem nowości w e-learningu są uczelnie, ponieważ bardzo często to studenci są pionierami nowych technologii. Co więcej, przyzwyczajeni do nowoczesnych metod uczenia się, zechcą obcować z najnowszymi trendami również w przyszłym miejscu pracy (np. biorąc udział w szkoleniach online). Najważniejszymi trendami, które zmieniają oblicze edukacji XXI wieku są: konsumeryzacja (uczniowie oczekują treści, które będą mogli przyswajać zawsze i wszędzie, zgodnie z zasadą BYOD (Bring Your Own Device), blended learning, odwrócona klasa oraz social learning, czyli nauka wykorzystująca funkcjonalności mediów społecznościowych. Okazuje się więc, że e-learning 2.0, którego podstawą są użytkownicy tworzący autorskie treści, nie wypiera tradycyjnych metod nauczania, w których rola nauczyciela jest niezbędna. To właśnie ten kierunek rozwoju e-nauki - łączącej w sobie cechy tradycyjnego oraz innowacyjnego nauczania, zasługuje na największą uwagę ze względu na komplementarne cechy i bogactwo możliwości.
Podsumowując, wyobraźmy sobie, że uczniowie nie zrywają się na wagary z lekcji, ponieważ sami je współtworzą oraz szkołę, która jest interaktywną przestrzenią do kreatywnej nauki i zabawy, przypominającą najciekawszą grę komputerową, w której przewodnikiem jest nauczyciel, a osiągnięcia motywują do przejścia na wyższy level.
Gdy technologia spotyka wiedzę, wszystko jest możliwe.
Pobierz ebook "Jak otworzyć sklep internetowy - ebook z poradami dla firm"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»