Obraz 3D bardziej prawdziwy niż w kinach Imax? Dlaczego nie! Już niebawem w Twoim domu (mam nadzieję).
Byłem wczoraj w kinie IMax na filmie Piorun 3D. Efekty specjalne robią spore wrażenie i niejednokrotnie powodowały uśmiech zadowolenia na mojej twarzy :D Po wyjściu z kina zastanawiałem się, co stanowi barierę wykorzystania projekcji obrazu 3D w domowych konsolach do gier.
Pamiętam, gdy pierwszy raz odpaliłem Need For Speed na pożyczonym projektorze multimedialnym. Wrażenia były tak niesamowite, że od tego momentu moja konsola już nigdy nie została podłączona do telewizora. Obecnie marzy mi się rozszerzenie tego zestawu o okulary 3D.
Najprostszy sposób na 3D - kolorowe szkiełka.
Imax w domu?
Obraz w Imaxie generowany jest przez projektor z dwoma obiektywami, z którego jednocześnie wyświetlane są dwa filmy nieznacznie przesunięte względem siebie. Światło z każdego z projektorów jest spolaryzowane prostopadle względem drugiego. Jeżeli widzowie założą specjalne okulary z filtrami polaryzacyjnymi to pojawia się wrażenie widzenia stereoskopowego.
Nie widzisz głębi? Załóż okulary 3D.
Podobny efekt można uzyskać również innymi sposobami. Wszystkie metody sprowadzają się jednak do przekazania obu oczom nieco innego obrazu. Kiedy technologia 3D trafi do naszych domów?
W Korei już jest dostępna! Firma Samsung w tym roku wypuściła serię telewizorów (PAVV Cannes 450) stworzonych wspólnie z największym koncernem produkującym gry - Electronics Arts. Telewizory oferujące ekrany o przekątnej wynoszącej 42 i 50 cali dostarczane są wraz z okularami 3D. Poniżej film prezentujący rewolucyjny telewizor, choć zdecydowanie ciekawsze wideo obejrzysz tu.
Bardziej interaktywny obraz 3D
Johnny Lee jest badaczem zajmującym się interakcją między człowiekiem a komputerem. Wykorzystując kontroler do konsoli Wii zbudował niesamowity system do prezentacji obrazu 3D (head tracking). To po prostu trzeba zobaczyć.
A gdyby tak połączyć technologię znaną z Imaxa z pomysłem Pana Lee? Dorzućmy jeszcze możliwość sterowania w grze za pomocą kinetycznych sterowników znanych z konsoli Wii (Wii Remote) i mamy zarys kolejnej generacji gier wideo. Domowe Virtual Reality? Technologicznie możliwe za nieduże pieniądze. Wreszcie.
Co ciekawe dzięki YouTube pomysł Johnnego Lee dotarł do milionów ludzi na całym świecie, między innymi do twórców konsoli Wii. Podczas konferencji TEDTalks, która miała miejsce w lutym 2008 r., John prezentując swój pomysł wspomniał, że Electronic Arts planuje wydać w maju 2008 roku grę wykorzystującą head tracking.
Niestety jak do tej pory z nieznanych powodów nie wydano żadnej gry wykorzystującej head tracking. Pewnie trzeba dopracować technologię zanim trafi pod strzechy :) Czekam z niecierpliwością na rozwój wydarzeń.
Pobierz ebook "Social media marketing dla firm i agencje się w nim specjalizujące"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Co prawda odrobinę dalej, ale jak jest możliwość to warto dojechać Hotel Sułkowski blisko trasy Wrocław - Poznań (wysokość Leszna mniej więcej) bardzo dobre sale, nocleg na miejscu a latem dostęp do prywatnej plaży przy jeziorze. Szczególnie dobre miejsce, dla wszystkich których myślą również o integracji.
nie dajcie się nabierać na ten bełkot marketingowy, kto pamięta hełmy 3d z połowy lat 90?? tak, tak, to ta sama technologia, tyle że w nowym opakowaniu. a jak ktoś poszuka na allegro to znajdzie takie produkty już dziś. Aaaaaaaa i jeszcze jedno:<br /> <br /> <blockquote>Nowość została zaprojektowana z myślą o współpracy z nowymi, 120-hercowymi monitorami LCD</blockquote><br /> <br /> nooo a potem to już tylko 200 dolarów i możesz czuć się jak....
No to teraz nie pozostaje mi nic innego jak przetestować ten zestaw. <br /> <br />BTW. Jeden z pierwszych komentarzy: <br /><blockquote>Filmy porno 3D wyobrażacie to sobie? <br />uffff...</blockquote> <br />Bo jak wiemy Internet is for...
<a class="non-html" href="http://www.fkn.pl/1,460,1893941,1,wiadomosc.html"> http://www.fkn.pl/1,460,1893941,1,wiadomosc.html</a>
Z tym przewidywaniem trendów, jest zawsze ta bolączka - ze wygrywają rozwiązania niekoniecznie najlepsze, najciekawsze, ale te ktore sa prostsze w uzyciu, konsumenci je \"kupuja\" i sa dobrze promowane.<br /> <br /> Gdyby popatrzec na przyszłość z tej perspektywy, co we wpisie - przyszłość byłaby jasna :) ale czuje ze będzie zupełnie inaczej... nie tak ciekawie. Gdyby tak było, już pewnie latalibyśmy na wakacje na Marsa i żyli po 200 lat.<br /> <br /> W uzupełnieniu wpisu, ciekawa predycja rozwoju branży gier/w powiazaniu z filmową:<br /><a class="non-html" href="http://i36.tinypic.com/2uhmjyp.jpg"> http://i36.tinypic.com/2uhmjyp.jpg</a>
60 Hz 12000 Hz nie ma znaczenia, niektórzy są w stanie w IMAXie wytrzymać 2h, inni 30 minut. Dlatego zresztą większość filmów w IMAXach ma po 30-40 minut. Częstotliwość nie ma tu znaczenia, chodzi o to, co wytworzy w twojej głowie obraz 3d. Zaklej sobie w okularach jedno oko białym papierem i bez wspomagania leków i bez przygotowania, spędź jeden dzień w ten sposób. Nie pozazdroszczę tego jak byś się na koniec dnia czuł. Gry komputerowe to rozrywka na wiele godzin w jednej sesji. Nikt nie zaryzykuje pozwów jakie mogłyby się potoczyć pod adresem producenta, gdyby dzieci a te są wrażliwe najbardziej na zabawę z 3d stereo, zaczęły masowo lądować w szpitalach.
Ciekawe i fascynujące, ale najbardziej mi się podoba skromność i normalność pana Johnny\'ego Lee, a tymczasem (i tu nie chodzi o fakt czy to już było, czy jeszcze nie, tylko o to, że opracował taką technologię za marną kasę, przy użyciu konsoli wartej w Polsce 700 zł ?) ma czym się chwalić :)
Paweł to o czym ty piszesz to jak na razie pobożne życzenia, które nie bardzo wiadomo jak zrealizować. To o czym ja piszę bazuje na taniej, dostępnej w tym momencie technologii. TV Samsunga "3D Ready" można kupić za 1800 dolarów. <br /> <br />To czy bolą oczy czy też nie zależy od jakości sprzętu emitującego obraz. Po wyjściu z IMaxa nic mnie nie bolało, mimo że siedziałem blisko ekranu przez półtorej godziny.Telewizor Samsunga emituje obraz z częstotliwością 120 Hz, czyli 60 Hz w przypadku trybu 3D. To już całkiem nieźle, choć 5 godzinne wpatrywanie się w taki obraz może być faktycznie uciążliwe. Z drugiej strony starsze monitory CRT pracowały z taką częstotliwością i ludzie wytrzymywali przed nimi godzinami. <br /> <br />Zaproszenie kolegi wiąże się z natomiast z inną rzeczą. Wykorzystując okulary 3D możemy zapomnieć o niezbyt lubianym split screenie. Każdy gracz może przecież na tym samym telewizorze oglądać inny obraz.
ciekawostka: wiecie że zdecydowana większość filmów produkowanych w Hollywood w latach 30 była produkowana w tej technologii? dopiero w latach 40 stwierdzono że to niezła wioska ;-)))) a poza tym to kryzys i szkoda kasy na 2 kamery i jeszcze więcej taśmy filmowej i sobie odpuszczono ;-)))
3d stereo w grach jako jeden z kierunków, ale twierdzenie że gry komputerowe mają być jak najbardziej realistyczne, bo tak, to pomyłka, a tak czasami się twierdzi. mi najbardziej coraz bardziej podobają się gry 2d z odjechaną, zupełnie nie realistyczną grafiką. Poza tym godzina w okularach 3d stereo to gwarantowany ból głowy, a nawet wymioty (bleee), bo za duże obciążenie mózgu. To co normalnie robią za nas oczy i ten cały zestaw w naszej głowie, dostarczając gotowe obrazki do mózgu, w tej technologii musi za oczy wykonać mózg. Mało zdrowe, jeśli zbyt często.
Mała poprawka, odnośnie anaglifów (IMAX), ta technika znana jest już od ponad 100 lat, na dość dużą skalę trafiła do naszych domów na początku lat 90tych za sprawą mocnej reklamy w tv i emisji programów dla dzieci w niby 3d :). Natomiast jeśli chodzi o gry, o ile pamiętam w grze Magic Carpet (połowa 90) było kilka trybów 3d, również dla tego typu okularów. Później mamy już okulary dodawane do kart graficznych. Najbardziej ciekawy jest pomysł Pana Lee, jednak nieprawdą jest, iż do tej pory nie wydano żadnej gry wykorzystującej head tracking, a cała gama symulatorów :) i dobrze znany wszystkim zapaleńcom system <a href="http://www.naturalpoint.com/trackir/" target="_blank">TrackIR</a>?