Wejście w alternatywną rzeczywistość może otworzyć całkowicie nowe możliwości dla rynku handlu i usług, edukacji oraz medycyny.
Za ojca wirtualnej rzeczywistości uznaje się Mortona Leonarda Heiliga, który w 1962 roku skonstruował kino przyszłości – Sensoramę. Miała formę automatu do gier i oferowała widzowi seans 5D. W skrzynce był wyświetlany trójwymiarowy film, projekcję wzmacniały wrażenia generowane przez wiatraki, głośniki, ruchome krzesło i emitery zapachów. Wynalazek Heiliga znacznie wyprzedził swoją epokę, jednak z braku funduszy projekt poniósł porażkę. W następnych dekadach Sega i Nintendo prezentowały swoje pomysły na granie w 3D jak Virtual Boy, jednak nie wywołały technologicznej rewolucji.
Fenomen Oculusa. W objęciach Morfeusza
Szał na virtual reality rozgorzał na dobre w 2014 roku. Gogle VR Oculus Rift zrobiły zawrotną karierę na Kickstarterze, twórcy zebrali 2,5 miliona dolarów na rozwój aplikacji, a produkt w wersji deweloperskiej cieszył się dużą popularnością. Dostrzegając niezwykły potencjał produktu, Facebook zakupił Oculusa za 2 miliardy dolarów. W tym samym roku Sony ogłosiło pracę nad swoim kaskiem o nazwie Morpehus kompatybilnym z konsolami PS. Natomiast Google postanowiło przybliżyć zwykłym użytkownikom koncepcję VR oferują Cardboard – tekturowe okulary DIY, które można połączyć ze smartfonem. To dopiero początek.
Business Insider Intelligence prognozuje, że wirtualna rzeczywistość zrewolucjonizuje rynek gier. Wartość rynku będzie wzrasta dwukrotnie każdego roku w ciągu najbliższych 5 lat, a w 2020 roku liczba sprzedanych urządzeń VR osiągnie poziom 26,5 miliona sztuk.
Nie tylko gry komputerowe. Zastosowanie wirtualnej rzeczywistości
Jednak wirtualna rzeczywistość to nie tylko gaming, dla technologicznych wizjonerów to również nadchodzący nowy wymiar komunikacji społecznej i doświadczanie. Facebook intensywnie pracuje nad rozwojem Oculusa. W zeszłym tygodniu podczas sesji Ask-Me-Anything na Facebooku Mark Zuckerberg napisał, że ich misją jest dawanie ludziom mocy doświadczania nowego. Deweloperzy Sony również zapowiadają, że gra przy użyciu kasku Morpheus nie będzie izolować nas od świata, ale wniesie grę w multiplayerze na nowy poziom.
Mechanizmy grywalizacji przenikają już różne sfery biznesu. Wejście w alternatywną, wirtualną rzeczywistość może otworzyć całkowicie nowe możliwości rynku dóbr wirtualnych m.in. dla handlu i usług, edukacji i medycyny. Nasz avatar będzie przymierzał ubrania w e-sklepie, konsultował się z lekarzem za pomocą aplikacji telemedycznych lub uczęszczał na wirtualne zajęcia prowadzone przez wykładowców z całego świata.
Już teraz badania z użyciem wirtualnej rzeczywistości są stosowane w medycynie m. in. przy leczeniu fobii, zespołu stresu pourazowego, jak w 2012 roku gra SnowWorld była stosowana w rekonwalescencji żołnierzy z rozległymi poparzeniami. Jednym z ostatnich hitów Kickstartera okazał się start-up Diplopia, który wykorzystuje gry w wirtualnej rzeczywistości w leczeniu dorosłych cierpiących na wadę leniwego oka (amblyopii).
Wirtualna rzeczywistość rozwija swoje skrzydła. Dzięki zwiększającej się wartości rynku gier komputerowych, rozwojowi technologii ubieralnej i rosnącej liczbie urządzeń dotykowych scenariusz jak z filmu Her staje się coraz bardziej realny.
Gigabajty wirtualnej żeglugi
Rozwój wirtualnej rzeczywistości jest zdeterminowany także przez rosnącą prędkość internetu. Badania nad rozwojem internetu prowadzą naukowcy z Elon University w ramach projektu Imagining the Internet. W swoich przewidywaniach dotyczących rozwoju internetu w latach 2016-2025: The Killer Apps in the Gigabit Age wymienili rozwój technologii przyszłości jak wirtualna rzeczywistość, internet rzeczy, technologie ubieralne (wearables) i drukarki 3D.
- W ubiegłym roku w naszym wrocławskim biurze zorganizowaliśmy testy Oculus Rift. Z zainteresowaniem obserwujemy rozwój sprzętu wirtualnej rzeczywistości. Kluczowe rolę będą miały tu z pewnością rosnące prędkości łącza, które w przyszłości mogą być nawet 50 razy szybsze od tych dostępnych obecnie w wielu domach, to pobudzi rozwój nowych usług IT. Technologia światłowodowa FTTX pozwala na zwiększanie przepustowości łącza, już teraz łącze 1Gb/s to nie problem i pozwala cieszyć się muzyką ze streamingu czy gier w chmurze bez lagów. Rozwój nowych technologii to także rozwój telekomunikacji - mówi Damian Serwatka z MOICO, dostawcy szybkiego internetu.
Pobierz ebook "Social media marketing dla firm i agencje się w nim specjalizujące"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»