- VR daje zupełnie nowe możliwości tworzenia jakościowego content marketingu - mówi Małgorzata Steciak z CinematicVR.
Nowe modele Oculusa - Rift S i Quest - pod koniec maja trafiły na rynek - także w Polsce. Facebook już dniu premiery, 21 maja, rozpoczął wysyłkę urządzeń do tych, którzy zdecydowali się zamówić je w przedsprzedaży. Czy nowe headsety, które w odróżnieniu od swoich poprzedników nie wymagają aż tylu peryferyjnych urządzeń mają szansę trafić pod strzechy?
Oculus Rift S nadal co prawa musi się łączyć z PC, ale nie wymaga już zewnętrznych kamerek; Oculus Quest z kolei nie wymaga już niczego. Zwłaszcza więc ten drugi budzi emocje i nadzieje, że VR wreszcie stanie się masową rozrywką. Na te gogle składają się wyłącznie... gogle właśnie z wbudowanymi kamerkami i kontrolerami ruchów. Użytkownik nie musi "przywiązywać się" kablem do komputera, konfiguracja jest prosta i intuicyjna, a ze sprzętu można korzystać w dowolnej przestrzeni oglądając filmy, podróżując po Google Street View czy wreszcie grając w gry.
Gry to oczywiście podstawa, której nie można lekceważyć, tym bardziej, że dzięki grze Superhot, stworzonej przez łódzkie studio Superhot Team, mamy w VR-ze mocny polski akcent.
Nie zmienia to jednak faktu, że gry to wciąż nie wszystko, co można z wirtualnej rzeczywistości wycisnąć. I już nie tylko o Oculusa tu chodzi, bo w wyścigu wirtualnych zbrojeń biorą udział wszyscy liczący się zawodnicy, spośród których wystarczy wymienić jedynie Google, Sony czy Microsoft, by zaznaczyć, że stawka jest bardzo wysoka.
VR - dzięki maksymalnemu zaangażowaniu, jakie wymusza na użytkownikach - jest idealnym narzędziem dla marketerów, którzy walczą przede wszystkim o ich czas i uwagę. A że headsecie nie jej nie zakłóca, bo użytkownik jest całkowicie odcięty od zewnętrznego świata, możliwości są ogromne i bynajmniej nieograniczone do prostego epatowania produktem. VR umożliwia pełne zarządzanie doświadczeniem użytkownika i "wciągnięcie" go w historię, którą opowiadamy.
W rynek wierzą analitycy, nawet jeśli przyznają, że teraz skala wykorzystania urządzeń AR / VR jest relatywnie niska. Zaangażowanie światowych tech gigantów w eksplorowanie tego tematu, mierzone choćby liczbą patentów (jedynie Microsoft ma ich ponad dziesięć tysięcy patentów, a także stopień zaawansowania oferowanych urządzeń i ich stosunkowo niska cen (nowe Oculusy kosztują około 2 tys. zł), jest dobrym prognostykiem na przyszłość.
Małgorzata Steciak, Project Manager, CinematicVR:VR w marketingu. Jak go wykorzystać?Oculus Quest, którego premiera odbyła się 21 maja, został zaprojektowany, jak każdy headset VR, z myślą o rozrywce, ale tym bardziej sprawdzi się też w marketingu. To tzw. gogle standalone. Wytrzymują około 2-3 godzin na jednym ładowaniu, nie mają kabli, nie wymagają komputera i dostępne będą w cenie 449 euro w wersji 64 GB i 549 euro w wersji 128 GB. Innowacją w przypadku Questa jest jednak połączenie mobilności (znanej z Oculusa Go) ze swobodą ruchu (6DOF) którą oferowały do tej pory głównie systemy high-endowe. Nie potrzeba do tego dodatkowych kamer - gogle same śledzą przestrzeń znajdującą się dookoła użytkownika i pozwalają na swobodne poruszanie się w niej. Quest posiada również dwa kontrolery śledzące ruchy dłoni użytkownika i pełniące rolę gamepadów. Dotychczas wysoka cena gogli VR oraz konieczność podłączania zewnętrznych urządzeń były główną barierą dla wzrostu popularności VR-u, więc branża patrzy na Oculus Quest z dużym optymizmem. Dlaczego VR?VR zupełnie odcina nas od świata zewnętrznego, przenosi do tego sztucznie wykreowanego i potrafi sprawić, że zatracimy się w nim do tego stopnia, że zapominamy o rzeczywistości, w której znajdujemy się naprawdę. Z kolei kiedy na przykład czytamy książkę czy oglądamy film cały czas mamy raczej świadomość obcowania ze sztucznie wykreowaną narracją. Przykłady zastosowania VR w marketinguZastosowań VR-u jest mnóstwo, ogranicza nas wyłącznie budżet i wyobraźnia. Sekcje poświęcone VR są od kilku lat stałym elementem największych festiwali filmowych, m.in. w Wenecji czy na Sundance, a największe firmy wykorzystują VR na przykład w celach marketingowych oraz szkoleniowych. Obserwujemy niesłabnące zainteresowanie produkcją marketingowych treści VR ze strony klientów z przeróżnych branż. Realizowaliśmy materiały VR na potrzeby wielu kampanii marketingowych, począwszy od doświadczeń VR reklamujących napoje wyskokowe po promocję rodzimej stolarki okiennej i drzwiowej na rynkach zagranicznych. Wśród najciekawszych przykładów wykorzystania VR na świecie z pewnością warto wymienić Walmarta. Firma przygotowała aplikację szkolącą użytkowników z zakresu dbałości o jakość obsługi w okresie wyprzedaży - przedstawiała różne scenariusze kryzysowe i ich konsekwencje; KFC uczył swoich pracowników poprzez VR, jak przygotować jedno ze swoich sztandarowych dań; a IKEA - umożliwiała klientom zmianę aranżacji wnętrz. W Polsce świetna była kampania Samsunga ,,The Missed Spaceflight'. Wystąpił w niej generał Tadeusz Kuziora, który w latach 70. był jednym z polskich pilotów wytypowanych do misji Sojuz 30, ale ostatecznie w kosmos nie poleciał. VR pozwolił temu starszemu już generałowi doświadczyć tej podróży. Jednym z moich ulubionych przykładów jest jednak aplikacja firmy Merrell, która produkuje m.in. buty trekkingowe. Na premierę jednego ze swoich najnowszych modeli przygotowali „wirtualny spacer” - aplikację VR oraz scenografię. Użytkownicy zakładali gogle i spacerowali po specjalnie wybudowanym pomoście. Aplikacja zaś przenosiła ich w góry, a przestrzeń, po której się poruszali, stawała się niebezpiecznym górskim szlakiem, w którym w każdej chwili mogła spaść na nich lawina. To było idealne połączenie doświadczenia offline i online, a to jest chyba najciekawsze w VR. VR daje możliwości tworzenia jakościowego content marketingu. Za pomocą doświadczenia w wirtualnej rzeczywistości możemy połączyć silne emocje z danym brandem lub produktem, o którym nie musimy mówić wprost. VR to więc remedium na AdBlocki i ślepotę bannerową, wpisujący się w ogólny trend, który tworzenia komunikatów reklamowych tak, żeby nie były agresywne, ale zapadające w pamięć i interesujące. Nowa generacja gogli VR pozwoli nam na tworzenie jeszcze bardziej immersyjnych i angażujących doświadczeń marketingowych.
|
Pobierz ebook "Jak otworzyć sklep internetowy - ebook z poradami dla firm"
Zaloguj się, a jeśli nie masz jeszcze konta w Interaktywnie.com - możesz się zarejestrować albo zalogować przez Facebooka.
1stplace.pl to profesjonalna agencja SEO/SEM, specjalizująca się w szeroko pojętym marketingu internetowym. Firma oferuje …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Projektujemy i wdrażamy strony internetowe - m.in. sklepy, landing page, firmowe. Świadczymy usługi związane …
Zobacz profil w katalogu firm
»
W 1999 roku stworzyliśmy jedną z pierwszych firm hostingowych w Polsce. Od tego czasu …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pomagamy markom odnosić sukces w Internecie. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, performance marketingu, social …
Zobacz profil w katalogu firm
»
Pozycjonujemy się jako alternatywa dla agencji sieciowych, oferując konkurencyjną jakość, niższe koszty i większą …
Zobacz profil w katalogu firm
»